چرا خريد و فروش اينستاگرامي رونق گرفت؟
تا چند سال پيش، فيسبوك به عنوان مكاني براي خريد و فروش درآمده بود اما نتوانست ميان همه كاربران اينترنتي جا باز كند و فقط در ميان عده محدودي اين خريد و فروشها وجود داشت. اينستاگرام اما خيلي زود جاي خود را در دل كاربران باز كرد. اين اتفاق به سه دليل رخ داد:
– دسترسي آسان به اينستاگرام از دلايل اصلي رونق كسب و كار در اين شبكه اجتماعي است. يك گوشي هوشمند كافي است تا در هر لحظه و هر مكان به اينستاگرام متصل شد اما دسترسي به فيس بوك براي افراد كمحوصله و ناآشنا به اينترنت سخت است.
– فيس بوك محتويات صفحات را براي همه عضوهاي آن نشان نميدهد و فقط بخشي از آنها را به صورت تصادفي انتخاب كرده و محتويات را روي home آنها نشان ميدهد.
ساير عضوها يا بايد خودشان به اين صفحات مراجعه كنند يا مدير پيج بايد مقدار پولي را به حساب فيس بوك واريز كند تا محتويات صفحهاش را روي home همه اعضايش نشان دهد.
- – از طرفي اينستاگرام فيلتر نيست و همين موضوع دسترسي كاربران را بسيار راحتتر كرده است.
- – دلايلي كه شما در اينستاگرام به موفقيت دست پيدا ميكنيد عبارتند از:
- – كاربران بيشتر به شبكههاي اجتماعي سر ميزنند تا وبسايت شما
- – يك كانال ارتباطي و بدون واسطه براي مخاطبان
- – ميتوانيد از خودتان دفاع كنيد.
- – ميتوانيد محتوا توليد كنيد.
فروش لباس، روي بورس
اگر به صفحات مختلف اينستاگرام سر زده باشيد، حتما متوجه شدهايد كه فروش انواع لباس، يكي از پررونق ترين راه هاي كسب درآمد از اينستاگرام است.
«مجيد رضايي» يكي از كساني است كه در اين زمينه بسيار فعال است و انواع و اقسام تيشرت، شلوار و لباسهاي مختلف را از اين راه به فروش ميرساند.
او در مورد نحوه كار خود ميگويد: «من چند سالي بود در پاساژ ميلاد نور بوتيك داشتم اما نتوانستم از پس اجارههاي سنگين بربيايم و مجبور شدم مغازه خود را پس دهم.
پس از آن بود كه به استفاده از اينستاگرام روي آوردم و شكر خدا راضي هستم. اگر در اين كار پشتكار داشته باشيد ميتوانيد به درآمدهاي بسيار خوبي دست پيدا كنيد و همه چيز به حوصله شما بازميگردد.
در مغازهها قيمتها حداقل دو، سه برابر قيمت خريداري شده است تا بتوان با آن، هم اجاره و مخارج مغازه را درآورد و هم حاشيه سود مناسبي براي خود كسب كرد؛
بهطور مثال يك پيراهن ساده ۲۰ هزار توماني حداقل ۶۰ هزار تومان به فروش ميرسد. در اينستاگرام اما چون ساير هزينهها را نداريم اين محصولات را با قيمت پايينتر عرضه ميكنيم كه باعث ميشود مشتريان خوبي پيدا كنيم.
همين پيراهن ۶۰ هزار توماني را ما ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان ميفروشيم كه هم به نفع ماست و هم به نفع خريداران. درآمد من به صورت ميانگين به ۳ ميليون در ماه ميرسد و در برخي مواقع و مناسبتها نيز تا ۵/۳ و ۴ ميليون نيز درآمد داشتهام.
. اينجا همه چيز به خودت بستگي دارد. بعضيها ممكن است فقط ماهي ۵۰ هزار تومان درآمد داشته باشند اما بعضيها ۱۰ ميليون تومان.»
خلاقيت، حرف اول
در اينستاگرام البته تنها واردكنندگان نيستند كه درآمد دارند و هر فردي با خلاقيت خودش ميتواند درآمدهاي خوبي كسب كند. فروش انواع زيورآلات و دستبندهاي مختلف يكي ديگر از بازارهاي پررونق در اين فضاي مجازي است.
«آيدا جلالي» كه صاحب يكي از صفحات است و در حدود ۷۰هزار دنبالكننده دارد، ميگويد: «من در حدود يك سال و نيم است كه محصولاتم را در اينستاگرام به فروش ميرسانم. ابتدا اين دستبندها را براي خودم درست ميكردم.
پس از مدتي كه دوستان و آشنايان از كار من تعريف ميكردند، گفتند كه كارهايم را بفروشم.
همچنين من آدمي نيستم كه بخواهم از ساعت ۷ صبح تا ۴ بعدازظهر كار اداري انجام دهم ؛ براي همين تصميم گرفتم محصولات خودم را از طريق اينستاگرام به فروش برسانم.
من ليسانس زبان ايتاليايي دارم و به كار تدريس زبان مشغول هستم و در ساعتهاي فراغت خودم اين كار را انجام ميدهم. به نظرم اينستاگرام فضايي بهتر از فيس بوك است چون همه در فيس بوك عضو هستند اما در اينستاگرام تنها جوانان و قشر خاصي از مردم حضور دارند.»
از اينستاگرام به مغازه
در اينستاگرام برخي فروشندگان هم هستند كه با سودهاي مناسب فروش محصولاتشان توانستهاند يك مغازه براي خودشان دست و پا كنند.
در واقع اينستاگرام براي اين افراد به سكويي براي پرش تبديل شده است. «مريم حيدري» يكي از اين افراد است. او در ابتدا مغازه داشته اما به دليل نداشتن سود مناسب آن را رها كرده و به كسب درآمد از اينستاگرام روي آورده است.
بعد از گذشت يك سال و جذب مشتريهاي دائم او توانست يك مغازه براي خودش در خيابان ميرداماد اجاره كند و در آخر هر ماه سود خالص خودش چيزي در حدود ۷ ميليون تومان است. او البته از فضاي سنگين رقابت در اينستاگرام هم حرف ميزند و ميگويد: «در اينجا رقابت بسيار بيشتر از مغازههاست.
شما تعداد زيادي فالوور داريد كه نميدانيد كدام يك مشتري هستند و كدام يك رقيب شما. رقيب تان شما را قدم به قدم دنبال ميكند و با الگوبرداري از شما رقابت را سخت ميكند.
همچنين برخي مشتريهاي شما را در صفحهتان پيدا ميكنند و محصول مشابه شما را با قيمت پايينتري به مشتريها پيشنهاد ميدهند. همچنين در چند وقت اخير پيجهاي فروش محصولات بسيار زياد شدهاند و همين موضوع سبب شده تا از فروش همه كاسته شود.
من واقعا نميدانم اين همه صفحه چگونه ميتوانند دنبال كنندگان خود را نگه دارند و براي جذب آنها چه برنامههايي دارند. به نظرم در اينترنت و دنياي مجازي نميتوان ماندگار شد.
بنابراين از اين راه و روش بايد به هدفهاي ديگري برسيم؛ مثلا من توانستم با صفحه اينستاگرام خودم يك سري مشتري ثابت پيدا كنم و الآن خيالم بابت فروش راحت است و كمتر در اينستاگرام حضور پيدا ميكنم.
براي رسيدن به اينجا خيلي وقت گذاشتم و يادم هست در يك سال اول راهاندازي صفحه خودم در اينستاگرام، شايد در حدود ۱۵، ۱۶ ساعت حضور مستمر داشتم و هر يك ساعت محصولات خودم را تبليغ ميكردم. در حال حاضر اما بيشتر از ۳، ۴ ساعت در روز بر روي صفحه خودم وقت نميگذارم. »
بازار جديدي به نام خريد و فروش صفحات اينستاگرامي
همانطور كه در ابتداي گزارش نيز گفته شد، علاوه بر خريد و فروش در اينستاگرام، رقابت شديدي براي افزايش فالوور ها و افزايش لايك اينستاگرام و فروش آنها در گرفته است.
در ابتدا خريد و فروش صفحات اينستاگرامي به صورت شخصي بود و برخي افراد، صفحات خود را كه فالوورهاي زيادي جذب كرده بود با قيمت توافقي به فروش ميرساند.
ماجرا اما كمكم حرفهايتر شد و پاي شركتهاي مختلفي براي خريد و فروش صفحات اينستاگرامي و همچنين افزايش لايكها باز شد.
در حال حاضر بازار به صورتي درآمده كه قيمتها كاملا مشخص است و هر خريدار ميداند هر صفحه با چه تعداد دنبال كننده را به چه قيمتي ميتواند بخرد.
قيمت خريد يك صفحه از ۵۰ هزار تومان شروع ميشود و حتي به ۱۰۰ ميليون تومان هم ميرسد. قيمتها بستگي به تعداد دنبال كنندههاي يك صفحه دارد و شما با بودجه خود ميتوانيد صفحه مورد نياز خود را خريداري كنيد؛
به عنوان مثال صفحهاي كه ۵۰ هزار تومان قيمت دارد، تنها هزار دنبالكننده دارد و قيمتها با افزايش تعداد دنبال كنندگان صفحه به صورت پلكاني افزايش پيدا ميكند؛ مثلا يك صفحه با تعداد ۲۰۰ هزار دنبال كننده در حدود ۹ ميليون تومان قيمت دارد.
درآمدهاي نجومي براي نوجوانان ۱۳ تا ۱۹ ساله!
شايد باورش سخت باشد كه در حال حاضر نوجوانان خوشفكر و با حوصله ۱۳ تا ۱۹ ساله از راه اينستاگرام، درآمدهاي باورنكردني كسب ميكنند كه در برخي مواقع از حقوق كارمندان و مهندسان نيز بيشتر است.
يكي از اين افراد «سپهر تاج بخش» نام دارد كه متولد سال ۱۳۷۸ است و به گفته خودش حدود ۷ ميليون تومان در ماه از اينستاگرام درآمد دارد! او در مورد فوت و فن كار خودش به «زندگي ايده آل» ميگويد: «كار من به همين سادگيها نيست كه تصور ميكنيد.
من از صبح تا شب پاي اينستاگرام هستم و همه چيز را طبق اصولي كه در اين مدت ياد گرفتهام پيش ميبرم؛ بهعنوان مثال من متوجه شدهام صفحات داراي مطالب علمي عامهپسند و داستاني بهشدت طرفدار دارد و خيلي زود دنبال كننده به همراه خودش ميآورد.
يا اينكه بايد از راه تجربه به اين موضوع دست پيدا كنيد كه بهترين زمان براي تبليغات در صفحه شما چه زماني است، چند بار در روز تبليغ كنيد و فاصله زماني بين هر تبليغ چقدر باشد.
به عنوان مثال ساعت ۷ تا ۱۰ شب بهترين زمان براي تبليغات در صفحات اينستاگرم است. ». «سروش اميدي» نيز در مورد گرانترين صفحه موجود در اينستاگرام ميگويد:
«يك صفحه با تعداد يك ميليون دنبال كننده در حدود ۱۰۰ ميليون تومان قيمت دارد اما خود ما به هيچ عنوان حاضر نيستيم اين صفحه را بفروشيم. اين صفحه كه يك پيج تبليغاتي است، براي ما در حدود ۴۰ ميليون تومان در ماه درآمد دارد؛ بنابراين اصلا منطقي نيست كه آن را به فروش برسانيم. »
او در مورد ميانگين درآمد معقول و منطقي افرادي كه در زمينه خريد، فروش و افزايش تعداد صفحات اينستاگرام فعاليت ميكنند نيز ميگويد: «اگر شخصي در يك زمان معقول براي اين كار وقت بگذارد، چيزي در حدود ماهي ۲ تا ۴ ميليون درآمد كسب ميكند. »
رازهاي موفقيت در اينستاگرام
تا به حال چندين بار در مورد درآمدهايي كه در اينستاگرام كسب ميشود صحبت شده است ولي اينبار بحث ما در مورد تبليغات به شكل شات در اينستاگرام و همين طور انواع تبليغات رايج و بدون تعهدي كه در صفحات پربازديد ايراني اتفاق نميافتد، نيست. مسلماً شما نيز پيرو پيشنهاد بسياري از آشنايان خود در مورد تبليغات در صفحات اينستاگرام ايراني اقدام به تماس و همكاري با اينگونه صفحات كردهايد و يا حداقل شاهد تبليغات كسبوكارهاي كوچك و بزرگ در صفحات مختلف بودهايد.
تبليغاتي كه در اكثر مواقع تاثير زيادي نداشته و اعضاي آن صفحات از مخاطبين هدف شما نبودهاند. اينستاگرام پلتفرمي است كه درصد قابل توجه مخاطبين آن را نوجوانان و جوانان زير ۲۵ سال تشكيل ميدهند؛ يعني سني كه براي مشورت كردن به توصيه هم سنوسالها و دوستان خود بيش از هر تبليغ و مقاله يا چيز ديگري توجه ميكنند. بنابراين بهترين راه نفوذ در بين اين گروه مخاطبين از همين طريق است، همان روندي كه برندهاي خارجي از طريق اعضاي شبكههاي اجتماعي انجام ميدهند.
كوين ترودو كيست؟
داستانهاي انگليسي
آيا كتاب راز حقيقت دارد؟
بهترين ساعت مچي هوشمند زير ۱ ميليون تومان
ريمپ خودرو هيونداي ix35
بازي اورجينال
كتاب صوتي آسان ترين راه اثر مابل كتز
راهنماي خريد فالوور اينستاگرام بدون ريزش
تاثير گوگل ادوردز بر سئو سايت