نگاهي به كسب درآمد اينترنتي از طريق تلگرام
همانطور كه مي دانيد كسب و كارهاي تلگرامي اين روز ها به وفور يافت مي شوند. البته منظور از كسب و كارهاي تلگرامي كانال هايي نيستند كه از طريق محتواي سرگرم كننده يا سياسي يا طنز مخاطبان زيادي دارند و به واسطه اعضايي كه دارند كسب درآمد مي كنند. و تنها مدل درآمد زايي اين نوع كانال ها پذيرش تبليغات است. همچنين كسب و كارهاي آنلايني كه براي تعامل بيشتر با كاربرانشان و اينكه از غافله عقب نمانند مجبور به راه اندازي كانال تلگرامي شده اند. البته نا گفته نماند براي جذب بيشتر مخاطب و معرفي بهتر برند يا كسب و كارشان هم است.
اما منظور اصلي من از كسب و كارهاي تلگرامي كانال هايي هستند كه در موضوعات مختلف خدمات يا محصولاتي را ارائه مي كنند. كه اكثر اين كسب و كارها توسط افرادي عادي و در منزل خودشان اداره مي شود. به عنوان مثال شخصي مربي فيتنس است و به واسطه موفقيتي كه تا الان كسب كرده است كانالي راه اندازي كرده و به مشتريان خود برنامه غذايي مي فروشد. يا خانمي از طريق كانال تلگرام خود ليف هاي دستي كه مي بافد را مي فروشد! از اين مدل كسب و كارهاي تلگرامي زياد اند.
شايد باور كردني نباشد ولي اين كانال ها با وجود اعضاي كم درآمد هاي خيلي بالايي دارند. حتي بيشتر از كانال هاي چند صد هزارتايي! چون اعضاي كانال آنها مشتريان واقعي شان هستند و همينطوري براي سرگرمي عضو كانالشان نشده اند! نكته مهم دقيقا همينجا است. كانال هايي كه به اين شكل فعاليت مي كنند نياز واقعي رفع مي كنند و به خاطر همين اعضاي واقعي دارند و همان اعضاي واقعي شان هستند كه مشتريان وفادارشان مي شوند.
چگونه از طريق تلگرام كسب درآمد كنيم؟
همانطور كه تا اينجا متوجه شديد كسب درآمد از تلگرام در موضوعات مختلف با توجه به تخصص و علاقه شما امكان پذير است. اما خيلي از دوستان سخت ترين روش را براي كسب درآمد از تلگرام انتخاب مي كنند. آن هم ايجاد كانالي به اميد اينكه روزي برسد اعضاي كانالشان زياد شود و از طريق پذيرش تبليغات كسب درآمد داشته باشند.
البته شايد اين روش زمان بر باشد و جدا از اين مورد خيلي هم هزينه بر باشد. به خاطر اينكه كانال هايي كه با اين هدف ايجاد مي شوند مسلما نياز به اعضاي زيادي نيز دارند. دقيقا مانند سايت هايي كه تنها سرمايه شان همان بازديدكنندگاني است كه در روز به سايت آن ها سر مي زنند!
اما بهترين راه براي كسب درآمد از تلگرام ايجاد كانال با موضوعي خاص است. يعني با متمركز شدن روي قشر خاصي، خدماتي را به آن ها ارائه دهيم. كه در اين مقاله دقيقا هدف ما همين است. در ادامه ايده هايي را عنوان مي كنم تا بتوانيد از طريق آن ها كانال تلگرام خود را راه اندازي كنيد و كسب و كار تلگرامي خود را شروع كنيد.
همانطور كه مي دانيد اين روزها شبكه هاي اجتماعي علاوه بر اينكه ابزاري براي سرگرمي مردم باشند يكي از بهترين كانال هايي اند كه هر شخص يا هر كسب و كاري مي تواند از آن براي كسب درآمد استفاده كند. همانطور كه مي دانيد هر جايي كه مخاطبان بيشتري در آن وجود داشته باشد بهترين مكان براي تبليغات و بازاريابي محصولات و خدمات است. از اين رو اپليكيشن پيام رسان تلگرام كه اين روزها خيلي ها را درگير خود كرده است بهترين مكان برايكسب درآمد از اينترنت و همچنين رونق كسب و كارهاي اينترنتي است.
يكي از دغدغه هاي افرادي كه قصد دارند توسط تلگرام كسب درآمد كنند يا كسب و كار و خدمات خود را معرفي كنند ميزان اعضاي كانال تلگرامشان است. خب خيلي ها فكر مي كنند هرچه اعضاي كانال تلگرامشان بيشتر باشد بهتر است و بيشتر مي توانند درآمد زايي داشته باشند. و به همين خاطر دست به خريد اعضاي غير واقعي يا فيك ممبر تلگرام مي زنند.
البته شايد در بعضي مواقع براي كانال هايي كه مثلا از طريق دريافت تبليغات كسب درآمد مي كنند اينطور باشد. ولي هميشه اينطور نيست! كانال هايي با عضو هاي خيلي كم وجود دارند كه به هيچ وجه معروف نيستند و چراغ خاموش به كار خود ادامه مي دهند. اين كانال ها خيلي بيشتر از كانال هايي كه اعضاي چند ده هزار نفري دارند كسب درآمد دارند! مهم تعداد اعضا نيست. بلكه مهم اين است كه اعضاي كانال شما واقعا به خاطر موضوع كانالتان شما را دنبال كنند.
در اين مقاله هم قصد دارم در مورد همين موضوع صحبت كنم. چگونه مي توان اعضاي واقعي و هدفمند براي كانال تلگرام خود دريافت كرد؟ در اين مقاله همراه من باشيد تا 10 روش اصولي براي افزايش ممبر كانال تلگرام را به شما معرفي كنم.
چرا كانال ما بايد داراي اعضاي واقعي باشد؟
منظور از اعضاي واقعي اين است كه افرادي در كانال ما حضور داشته باشند، كه واقعا به محتواي كانال ما علاقه دارند و هميشه ما را دنبال مي كنند. اينكه به زور به كسي بگوييم ما را دنبال كند كار خوبي نيست! اين قضيه در همه جا صادق است. مثلا در ايميل ماركتينگ ايميل فرستادن به افرادي كه ما را نمي شناسند كاري اشتباه و بي تاثير است.
هميشه بازاريابي و تبليغات روي افرادي كه هدف ما هستند مهم بوده است. در تلگرام هم همين طور است. يعني ما به زور نمي توانيم افرادي را كه محتواي ما را دوست ندارند به كانالمان دعوت كنيم. دوره اينكه از طريق تبليغات پاپ آپ و به زور افراد را در كانال خود اضافه كنيم به سر آمده است. امروزه با استفاده از روش هاي اصولي بايد كاري كنيم كه افراد با ميل و علاقه شخصي خودشان كانال ما را دنبال كنند. تا خيلي راحتر بتوانيم بازاريابي محصولات و خدمات خود را روي آن ها انجام دهيم.
استفاده از روش هاي غير اصولي در افزايش ممبر كانال تلگرام كاري اشتباه، پر هزينه و بي فايده است. كلا هر چيزي كه به اين صورت باشد هيچ تاثيري در روند موفقيت ما ندارد! از سايت هايي كه با استفاده از روش هاي مختلف قصد افزايش بازديد مصنويي سايت خود را دارند بگيريد تا صاحبان پيج هاي اينستاگرامي كه به دنبال فالوئر فيك هستند. هيچ وقت استفاده از اين روش ها عملكرد خوبي نداشته است و در بسياري از مواقع سود كه نداشته هيچ بلكه با ضرر و زيان هايي همراه بوده است.
منبع هميار وب
در هر كسب و كاري وفاداري مشتريان و داشتن مشترياني وفادار، ضامن موفقيت و بقااست. البته داشتن مشتريان وفادار براي كالا و خدمات هر كسب و كاري، يك كار ساده نيست./وفاداري مشتريان ضامن بقاي كسب و كار اينترنتي/
ولي براي كسب و كارهاي اينترنتي ساده تر است. مشتري كه از كسب و كار شما خدمت يا محصولي تهيه مي كند اول از همه توقع كيفيت دارد. بعد از كيفيت نياز به يك خدمات پس از فروش و پشتيباني خوب دارد. در اين مورد احترام به كرامت و شخصيت مشتري نكته اي است كه هرگز نبايد فراموش شود.
براي مشتري وفادار براي كسب و كار اينترنتي خود بدست بياوريد، چند متد به شما پيشنهاد مي گردد. اول از همه سعي كنيد محصولات و خدماتي متناسب با رفع نيازهاي مشتريان خود در كسب و كار اينترنتي خاص تان ارائه دهيد.
در مورد كسب و كار اينترنتي، بازاريابي محتوايي را هرگز دستكم نگيريد. نوشتن مطالب و مقالات آموزشي كاربردي، كاربران را به سوي كسب و كار آنلاين شما مي كشاند.
با كاربرانتان ارتباط تنگاتنگ داشته و آنها را از زمان انتشار مقالات و محصولات جديد در سايتتان آگاه فرماييد. پشتيباني خوب و پاسخگويي مناسب به نظرات كاربران سايتتان ، باعث ميشود آنها اعتماد بيشتري به شما داشته باشند و وفاداري در آنها تقويت مي گردد.
ارائه كد تخفيف ويژه فروش محصولات به كاربران سايت، مي تواند درصد وابستگي آنها به سايت شما را بالاتر نيز ببرد.
مفهوم برند سازي بشدت اينجا نمود پيدا مي كند. برند سازي يعني اينكه اينقدر ارزش يك برند در ذهن مشتري بالا رود كه حاضر است هزينه بيشتري بپردازد ولي از برند مورد علاقه و اعتماد خود خريد كند.
وفاداري مشتريان ضامن بقاي كسب و كار اينترنتي / شركت تبليغاتي ادريس
اولين ويژگي مشتري وفادار كسب و كار اين است كه آنها هرگز حتي به آفرهاي ارزان و ويژه ي برندهاي ديگر هم توجه نمي كنند و همواره از برند مورد نظر خود خريد مي كنند.
مشتري وفادار يك ويژگي ديگر خواهد داشت كه براي هر كسب و كاري به ويژه كسب و كارهاي اينترنتي، بسيار سودمند خواهد بود. مشتريان وفادار معمولا به هر كسي كه مي رسند، آن فرد را به خريد از برند مورد علاقه شان تشويق مي كنند. يعني آنها بازارياب غير رسمي برند مورد علاقه خود خواهند بود.
از اينرو برخي تحقيقات نشان مي دهد در برخي كسب و كارهاي آنلاين، افزايش ۵ درصدي وفاداري مشتريان، ۹۵ درصد افزايش سود آوري برند را در پي دارد. از اين رو بايد رقابت پذيري بالايي براي كسب و كار اينترنتي خود تعريف نماييد.
سعي كنيد روشهاي ارائه خدماتتان را همواره با رقبا مقايسه كنيد و در صورت بهتر بودن شرايط رقبا، در نوع كار خود تغيير ايجاد فرماييد تا رقابت به سود شما تغيير پيدا كند. نيز از روشهاي بازاريابي كالا و خدمات تمامي كسب و كارهاي موفق ايده بگيريد و همواره با روشهاي جديد، خود را به روز نماييد.
با تشكر / شركت برندسازي ادريس
داشتن ايده پولساز كسب و كار اينترنتي علي الخصوص اگر بكر باشند ميتواند نقطه شروع خوبي براي راه اندازي يك كسب و كار اينترنتي موفق باشد. در اين نوشتار با ۳۴ ايده پولساز كسب و كار اينترنتي آشنا خواهيد شد.
آغاز كسب و كار اينترنتي در مقايسه با سرمايهگذاري در شركتي كه وجود فيزيكي يا دفتري در مركز شهر دارد از ريسك بسيار كمتري برخوردار است. از آنجاييكه كسب و كارتان مبنايي اينترنتي دارد، شما ميتوانيد به مشتريان بالقوهي بيشتري دست پيدا كنيد و بهصورت مجازي از هر كجا كه بخواهيد فعاليت كنيد. با برخي مهارتهاي ارتباطي و چندين وبسايت اصلي همراه با كمي دانش حفظ و نگهداري، تقريبا همهي ما ميتوانيم يك كسب و كار اينترنتي راهاندازي كنيم و آن را به پيش ببريم و تنها در چند روز آنرا راه بياندازيم. آيا فكر ميكنيد آمادهايد كارآفرين اينترنتي بزرگ بعدي باشيد؟
در اين جا تعدادي ايده پولساز كسب و كار اينترنتي عالي ارائه شده است تا شما را به تفكر در مسيري درست راهنمايي كند. در حاليكه برخي از اين سرمايهگذاريهاي مشاع ميتوانند درآمد جانبي خوبي را به همراه داشته باشند، برخي از ايدههاي فهرست چندين ايده پولساز كسب و كار اينترنتي ميتوانند نهايتا ثروت كوچكي برايتان ايجاد كنند.
اين شما و اين هم ۳۴ ايده پولساز كسب و كار اينترنتي كه همين امروز ميتوانيد شروع كنيد!!!
۱. واسطه اينترنتي بودن مي تواند يك ايده پولساز كسب و كار اينترنتي باشد
يكي از روشهاي حياتي براي كسب درآمد اينترنتي اين است كه واسطه شويد. يك واسطه لزوما كسياست كه بهازاي فروش محصولات براي يك شركت ديگر، حقالعمل (كميسيون) دريافت ميكند، چه در سايت خودشان آن محصول را به فروش برسانند يا اين كار را از طريق كانالهاي ديگري مانند سايت ebay انجام دهند. بهترين بخش اين است كه نيازي نيست خودتان محصولي توليد كنيد، فقط محصولات ديگران را بفروشيد.
بهعنوان مثال، واسطههاي آمازون ميتوانند پول هنگفتي از حقالعمل بهدست بياورند اگر روي آن كار كنند. بهراحتي به عنوان يك شعبهي فروش محصولات شركت ثبتنام كنيد و از لينك ارجاع مخصوصتان استفاده كنيد، و ميتوانيد براي هر محصول فروختهشده بدون اين كه قدم از قدم برداريد حقالعمل بگيريد. همچنين، شبكههاي رابطهاي مانند shareasale يا كليك بانكطيف گستردهاي از محصولات را براي ارائه دارند. برخي از اين موضوعات رقابتي مانند سلامت و شرطبندي ميتواند آدمها را ميليونر كند. يك واسطهي اينترنتي بودن، ميتواند روش عالي براي خلق يك درآمد جانبي براي شما و خانوادهتان باشد.
۲. برند خودتان را بفروشيد
برندسازي يكي از ايده هاي كسب و كار اينترنتي است كه به راحتي جواب مي دهد. اگر استعداد خلق تصاوير منحصر بهفرد داريد، نيازي نيست به خاطر ابتكاراتتان جنجال به پا كنيد. اگر ميتوان به سادگي حاصل دستتان را بر يك محصول چاپ كرد، پس ميتوانيد پولسازي كنيد. طرحهايتان را در طيف گستردهاي از وبسايتها مانند كافهپرس بارگزاري كنيد. اگر كسي از آنها خوشاش بيايد، آن شركت آنها را چاپ ميكند و محصول را تحويل ميدهد. ميتوانيد طرحهاي منحصر بهفردي براي تقويمها، كتابها، تيشرتها، كيفها، كلاهها، كارتهاي خوشآمدگويي، يا پوسترهايي خلق كنيد و براي فروش هر كدام از آنها حقالعمل دريافت كنيد. برخي از اين سايتها عبارت هستند از Zazzle، Teespring و Lulu.
۳. ساخت برنامههاي كاربردي
از آنجاييكه تلفنهاي هوشمند همهجا هستند، تقاضا براي برنامههاي كاربردي جدي و خلاقانه بيش از پيش به محبوبيت رسيدهاست. بين بازار آندرويد گوگل و بازار آيفون اپل، آدمها هر روزه از ابزارهاي بيشماري استفاده ميكنند. و، بيشتر آنها چپ و راست در حال فروش هستند. زمان گذاشتن براي ايجاد و فروش يك برنامهي تلفن هوشمند ممكن است ارزش زمانتان را داشته باشد زيرا روشي بسيار پرمنفعت براي پولسازي اينترنتي است. بهايِ ساخت واقعيِ برنامههاي كاربردي تقريبا ناچيز است و هيچگونه بهاي ارسال يا انبار ندارد، اين امر حاشيهي سود كليتان را گسترش ميدهد. برنامههاي كاربردي كه بهخوبي كار ميكنند ميتوانند ماهانه براي خالقانشان، هزاران دلار عايدي تبليغاتي داشته باشند، اين امر آنها را به يكي ديگر از راهكارهاي درآمد جانبي عالي تبديل ميكند.
۴. خريد و فروش دامنه
آدمهاي زيادي از خريد و فروش دامنه به كسب درآمد اينترنتي ميپردازند زيرا زمان و سرمايهي كمي لازم دارد. شما ميتوانيد به قيمت مصوب يا حتي بسيار ارزانتر يك دامنه خريداري كنيد، و دوباره آن را به قيمتي بيشتر بفروشيد. ولي، هميشه خوب است ابتدا در سايتهايي مانند afternic.com، Sedo.co.uk، يا ديگر وبسايتهاي حراج دامنه، ايدهي خوبي از آنچه در اسامي دامنهها مورد اقبال است، بهدست بياوريد. يك راه ايدهآل براي يافتن نامهاي واقعا درست اين است كه فهرستهاي به نتيجه رسيدهاي را بررسي كنيد كه نامهاي زيادي را پيشنهاد ميدهند كه منقضي شدهاند و دوباره به بازار خريد و فروش وارد شدهاند.
5.ايجاد يك فروشگاه تجارت الكترونيك
بله داشتن يك فروشگاه آنلاين از آن ايده هاي كسب و كار اينترنتي بي نظير است. بدون راهحلهايي مانند Shopify وWoocommerce هيچگاه شروع يك فروشگاه اينترنتي كه مال خودتان باشد با چنين سرمايهي اندكي نميتوانست از اين راحتتر باشد، با تشكر از روشهايي مانند توزيع مستقيم بدون واسطه و انبارگرداني ديگر حتي لازم نيست دربارهي مواردي همچون تحويل يا انباركردن كالاها نگراني به دلتان راه دهيد.
۶. مشاورهي رسانههاي اجتماعي
شركتهاي بزرگ و شركتهاي كسب و كاري ميتوانند به آساني يك كارمند تماموقت يا نيروي مشابهي را براي هماهنگي امور استخدام كنند تا حسابهاي كاربري توييتر، فيسبوك، و اينستاگرامشان را به پيش ببرد، ولي كسبوكارهاي كوچكتر اغلب مجبور هستند خودشان مديريت كسب و كارشان را براي رسانههاي اجتماعي بهدست بگيرند. ولي، از آنجاييكه بسياري مسئوليتهاي ديگر هم دارند، بسياري از اوقات مالكان كسب و كار، بسيار غرق در يا مشغول به وقتگذاردن بر توسعهي رويكرد رسانههاي اجتماعيشان هستند. به عنوان مشاوري براي رسانههاي اجتماعي، ميتوانيد بهطور مؤثري آنها را در مسير درست و با توجه به تدابير ايدهآل، بهكار گرفتن برنامهها، و ارسال محتوا با عنايت به مخاطبان هدفتان، هدايت كنيد. بنابراين، با رشد كسب و كارشان، شما نيز رشد خواهيد كرد.
۷. كارمند حرفهاي مستقل
كار مستقل از طريق اينترنت يك روش عالي براي متخصصيني در كسب و كار فرديشان است تا در كل به طيف وسيعي از مشتريان كمك كنند. چندين وبسايت كار مستقل و پروژه محور به كسب و كارهايي كه به كمك مضاعف احتياج دارند اجازه ميدهند تا پروژههايشان را فهرست كنند. كسب و كارهاي كوچك و آدمهايي كه مستقل كار ميكنند، طرحهاي اوليه، ايدهها، يا پيشنهاداتي ارائه ميكنند، كه در آنجا خريداران ميتوانند به آساني آنچه ميخواهند و نياز دارند را انتخاب كنند. سايتهايي مانند Elance يا ODesk تقريبا همه چيز را تحت پوشش قرار ميدهند از جمله محتوا نويسي، ايجاد طرح گرافيكي، برنامهنويسي، و ورود دادهها.
۸. وبلاگنويس متخصص
يكي از ايده هاي كسب و كار اينترنتي كه با هزينه كم مي توانيد راه اندازي كنيد. اگر به نوشتن علاقه داريد و دربارهي موضوعات خاصي قويا مشتاق هستيد، با ايجاد وبلاگ خودتان، سبك و سياقتان را به سمع و نظر پولدارها برسانيد. تأسيس وبلاگ خودتان نيازمند مهارتهاي رايانهاي و فني زيادي نيست. با اين حال، مهم اين است كه بدانيد متناسب با موضوعي كه در مورد آن مينويسيد، چه ميگوييد. به مرور زمان، رفته رفته مخاطبيني به دور خود جمع ميكنيد چرا كه مردم به تخصص و دانش شما اعتماد خواهند كرد.
با گردآوري پيروان زياد، شما مجاز به سودآوري خواهيد بود كه با جذب تبليغكنندگان كليدي يا با حقالعملهايي كه با فروش محصولات برندي ديگر (فرض كنيد يك واسطه) ميگيريد بهدست خواهيد آورد. وبلاگنويسي يك كسب و كار بزرگ است؛ از خانم هيتر از سايت Dooce.com بپرسيد. او يك مادر است كه هر روز در مورد فرزندان و حيوانات خانگياش مينويسد و، فقط با كسب درآمد از وبلاگنويسي، ماجراجوييهاي روزانهاش را با موفقيت به يك كسب و كار سودآور تبديل كرده است.
۹.خلق تمهاي وردپرس هم ميتواند يك ايده پولساز كسب و كار اينترنتي باشد
با افزايش تعداد آدمهايي كه ميخواهند حضور اينترنتيشان را پايهگذاري كنند فارغ از اين كه دليلشان چيست، تقاضا براي تمهاي وردپرس و الگوهاي وبسايتها رو به افزايش است. آيا استعداد طراحي وبسايت و كدگذاري HTML داريد؟ اگر اينچنين است، ميتوانيد از خلق تمهاي جذاب وبسايت پول خوبي به هم بزنيد. آن تمها را خلق كنيد و سپس آنها را در بازارهاي اينترنتي مانند ThemeForest و TemplateMonster بفروشيد تا، بسته به ميزان استعدادتان، درآمد جانبي خوبي براي خودتان داشته باشيد.
۱۰. داد و ستد سهام و فاركس
يكي از بهترين ايده هاي كسب و كار اينترنتي است. برخي آدمها پيوستن به بازار غير قابل پيشبينيِ داد و ستد سهام و فاركس را تا حدودي ريسكي و خطرناك ميبينند. ولي، اگر از كم شروع كنيد و به جستوجو در اين مورد ادامه دهيد تا اطلاعات و تجربهي كافي در اين عرصه بهدست بياوريد، ممكن است ارزش زماني را كه صرفاش ميكنيد، داشتهباشد. در واقع، زمانيكه ياد بگيريد چگونه اين كار را انجام دهيد ميتوانيد بهطور بالقوه سود بسيار زيادي از سهام و تبادل ارزهاي خارجي بهدست بياوريد. هدف هر معاملهگر موفق اين است كه دريابد كدام سهام و كدام ارز بيشترين افزايش يا كاهش را در ارزش خواهند داشت. هر چه بيشتر اين راهكارها و اصول را ياد بگيريد، قطعا پول بيشتري بهدست خواهيد آورد.
۱۱. همكاري با تبليغكنندگان نيز يك ايده پولساز كسب و كار اينترنتي است
اگر مالك يك وبلاگ يا وبسايت هستيد، ميتوانيد بخشي از فضاي صفحهتان را به تبليغكنندگان بفروشيد و هر بار كه از سوي مخاطبان هدف تان يا بازديدكنندگان وبسايتتان بر اين تبليغات كليك ميشود به صورت جانبي پول بهدست بياوريد. حال كه مكان واقعي تبليغات كاملا آزاد است، ظرفيت عايدي از تبليغات بها به ازاي كليك (CPC) بر ميزان ترافيك سايتتان و بها به ازاي كليك و نرخ كليك (CTR) استوار است. امروزه محبوبترين روش براي كسب درآمد از طريق كليكهاي تبليغاتي، از طريق ادسنس گوگل يا تبليغكنندگان مشابه است. روشهاي ديگر تبليغات مؤثر آنلاين، خبرخوان و بنرهاي مستقيم را شامل ميشود.
۱۲. پول بگيريد و بنويسيد
از ايده هاي كسب و كار اينترنتي پرطرفدار است. اگر مديريت يك وبلاگ كمي درگيركننده به نظر ميرسد ولي هنوز هم تمايل داريد علاقهيتان را به نوشتن در اين مسير ارضا كنيد، ميتوانيد براي سايتها يا وبلاگهاي ديگري همچون PayPerPost،Textbroker، يا Helium بنويسيد. همچنين، نگارش يك كتاب الكترونيكي جالب هم ممكن است يك گزينهي خوب ديگر باشد. كتابهاي الكترونيكي هيچ نسخهي چاپي و هزينهي ارسالي ندارند، كه آنها را به يك سرمايهگذاري معقول تبديل ميكند. اگر فردي هستيد كه مهارتهاي زباني قدرتمندي داريد. ميتوانيد يك ويراستار بالقوه باشيد كه مديران سايتها با كمال ميل به آنها پول ميدهند تا مقالات را بخوانند و ويرايش كنند و اشتباهات دستوري را از نظر كپيبرداري اينترنتي اصلاح كنند.
۱۳. پژوهش انجام دهيد
نميتوانيد طراحي كنيد، بنويسيد يا وبسايتها را كدگذاري كنيد؟ مشكلي نيست. اجازه ندهيد اين مسئله جلوي پولسازي اينترنتيتان را بگيرد. اگر در هفته چند ساعت زمان اضافه داريد، ميتوانيد وظايف تحقيقاتي متعددي را به جاي ديگر آدمها يا شركتهايي انجام دهيد كه خودشان نميتوانند براي انجام آن كارها وقت بگذارند. بسياري از سازمانها و كسب و كارهاي مختلف افرادي را استخدام ميكنند تا در مورد موضوعات خاصي پژوهش كنند يا هر روز در انجام بررسيهاي اينترنتي به آنها كمك كنند. شما نيز ميتوانيد يكي از اينها باشيد.
۱۴. بازاريابي اينترنتي هم يك ايده پولساز كسب و كار اينترنتي است.
زمانيكه يك سايت يا وبلاگ ايجاد شد و براي اهداف سئو (بهينهسازي موتور جستوجو) بهينهشد، بازاريابي موتور جستوجو (SEM) آغاز ميشود. ظرفيت كسب درآمد در اين حيطه بسيار زياد است البته به اين شرط كه بدانيد چه ميكنيد. يك متخصص در زمينهي مديريت سئو، مسئول بازاريابيِ موفق يك وبسايت است و ميتواند ارتقاء آن را به روشهاي گوناگوني موجب شود. برخي از اين تكنيكهاي ارتقاء ممكن است، تنها براي اين كه چند مورد از آنها را نام ببريم، شامل اين موارد هستند: بازاريابي مقالات، نشانگذاري اجتماعي، پستگذاري در تالارهاي گفتوگو، نشر اخبار منتشر شده، عرضهي سايتتان به تعدادي از موتورهاي جستوجو و راهنماها، و پستگذاري در وبلاگ. بيشتر كسب و كارها در ازاي انجام اين وظايف به كاركنانشان پولي نميدهند و در عوض ترجيح ميدهند تمام وظايف SEO و SEMشان را برونسپاري كنند.
۱۵.عكس بفروشيد
از آن ايده هاي كسب و كار اينترنتي جذاب و ماجراجويانه است. عاشق عكس گرفتن هستيد و به عكاسي علاقهي خاصي داريد؟ اگر اين چنين است، ميتوانيد با فروش اينترنتيِ عكسهايي كه ميگيريد به درآمد خوبي دست پيدا كنيد. آدمهاي بيشماري هستند كه علاقه دارند پول خوبي براي مجموعهي تصاوير منحصر بهفردي كه به آنها پيشنهاد ميكنيد بپردازند. امروزه عرضهي عكسهايتان به مردم از هميشه آسانتر است، و ميتواند رويكرد راحتي براي ايجاد منبع مطمئني از درآمد اضافي را برايتان فراهم كند. چندين سايت ذخيرهي تصوير مانند Shutterstock و Fotolia براي افرادي كه ميخواهند از تصاويري كه در اوقات فراغتشان به صورت تصادفي گرفتهاند كسب درآمد كنند، پيشنهادهاي وسوسهانگيزي دارند.
۱۶. دستيار مجازي بودن نيز يك ايده پولساز كسب و كار اينترنتي است
تقريبا هر كسب و كار كوچكي براي هدايت وظايف اجرايي روز به روزش، به كمك نياز دارد، ولي ممكن است مشخصا نخواهند يك كارمند تمام وقت را در منزل استخدام كنند تا اين كار را انجام دهد. دستياران مجازي طيف متنوعي از وظايف را انجام ميدهند كه دستياران سنتي يا منشيها معمولا انجام ميدادند، از جمله هماهنگيهاي سفر، پرداخت صورتحسابها، يا مديريت تسويهي هزينهها. دستياران مجازي از منزل يا هركجا كه اتصال واي فاي موجود باشد، فعاليت ميكنند. آنها معمولا از طريق تلفن، ايميل، يا اسكايپ از طرف مديرشان با مشتريان در تعامل هستند. يك دستيار مجازي تا چه اندازه ميتواند پول بگيرد؟ معمولا به ميزان تخصص و تجربهي كلياش بستگي دارد.
۱۷. اينترنتي تدريس كنيد و سمينار اينترنتي برگزار كنيد
تقاضا براي مربيان زياد است چه مربي اينترنتي و چه مربي غيراينترنتي. بنابراين، اگر استعدادي داريد و دوست داريد به ديگران كمك كنيد تا از استعدادشان استفاده كنند، يك معلم اينترنتي شويد تا در وقت آزادتان درآمد مضاعفي كسب كنيد. تنها چيزي كه نياز خواهيد داشت اين است كه در حوزهي كاريتان حرفهاي باشيد و علاقمند باشيد تا چند ساعتي در هفته را به ديگران كمك كنيد. سايتهايي مانند Tutor.com و TutorVista مكانهايي هستند كه ميتوانيد ثبتنام كنيد و به عنوان يك مربي به مرور زمان شهرت خوبي به هم بزنيد. اگر واقعا خوب باشيد، ميتوانيد سخنراني، سمينار يا سمينار اينترنتي برگزار كنيد كه به صورت اينترنتي ارسال ميشوند. دانشجويان دانشگاه و كالج هميشه تمايل دارند براي دستيابي به سمينارهاي اينترنتي تحسينشده پول خرج كنند.
۱۸. يك وبلاگ فهرستي از دستنوشتههاي كوتاه ايجاد كنيد
يك ايدهي واقعا ساده كه تنها يك ساعت از وقتتان را در هفته ميگيرد و حدودا ۲۰ دلار هزينه دارد. با گذر زمان پول نسبتا هنگفتي را برايتان فراهم خواهد كرد.
سايتهايي مانند Viralnova.com و Fukarf.com با پيداكردنِ داستانهاي بامزه، عاطفي و الهامبخش در رديت، فيسبوك وايميجر محتوايي رقابتي خلق ميكنند، محتوا را بازنويسي ميكنند، جزييات بيشتري به آن اضافه ميكنند و محتوا را در سايت خودشان منتشر ميكنند. با كمي ارتقاء در سايتهايي مانند توييتر، فيسبوك، رديت، استامبلاپان و در نهايت ارگانيك ترافيك، ظرف مدت چند ماه بين ۳۰K تا ۵۰K بازديد مجزا در ماه خواهيد داشت. با ادسنس سايتتان را به پول نزديك كنيد تا براي تحت پوشش قرار دادن هزينههاي ميزباني و بهاهاي نامتان درآمدي داشته باشيد.
خوب، شروع كردن با اين روش (۱۰ تا ۵۰ دلار در ماه) بسيار آسان است، ولي با بالا رفتن ترافيك سايت، اين رقم ميتواند به بيش از ۱،۰۰۰ دلار در ماه افزايش پيدا كند. آنگاه ميتوانيد سايت را به ۳۰ برابر درآمد ماهيانه به پيش ببريد. افرادي را ميشناسم كه هميشه اين كار را انجام ميدهند و سايتها را بعد از ۸ ماه به مبلغي بالاتر از ۱۰،۰۰۰ دلار انتقال ميدهند.
۱۹. فروش حراجي هم يك ايده پولساز كسب و كار اينترنتي است
اين كسب و كار، خريد و فروش محصولات (كالاي دست دوم، خريد و فروش مجدد كالاهاي عمده ) را در يك بازار آنلاين مانند Ebay، Amazon، Auction يا Craigslist را شامل ميشود.
۲۰. فروشگاه اينترنتي مهرهدوزي
اگر به مهرهدوزي علاقهداريد و اين مهارت را نيز در خود داريد، ميتوانيد يك كسب و كار آنلاين راه بياندازيد تا نه تنها جالبترين مهرهدوزيهاي موجود در وب را بفروشيد، بلكه از نحوهيساخت آنها نيز ويديوي آموزشي ارائه كنيد.
۲۱. برنامههاي مرتبط با ترفندهاي خانگي يا خويش كاري
همزمان با اوج گرفتن انقلاب سبز، “جنبش ترفندهاي خانگي (DIY)” يا خويش كاري نيز بهراه افتاد. هرچه مشكلات اقتصادي بيشتر ميشوند، مردم پول كمتري خرج مي كنند و ياد ميگيرند براي پسانداز كردن پول، برخي كارها را خودشان انجام دهند. شما ميتوانيد از اين شرايط بهره بگيريد و خودتان را بهعنوان يك متخصص در زمينهي كارهايي كه ميتوان در خانه انجام داد جابزنيد و ويديوهاي آموزشي در مورد نحوهي درست كردن چيزها، نصب ابزاركها و تعميرات تهيه كنيد.
۲۲. شبكهي تبليغات آنلاين (اد نتورك)
ميتوانيد يك شركت آنلاين راهبيندازيد و آگهيدهندگان را به وبسايتهايي پيوند دهيد كه پذيراي تبليغات هستند. مسئوليت كليدي يك اد نتورك عبارت است از گردآوري فضاي تبليغاتي از طرف انتشاردهندگان تبليغات و هماهنگ كردن آن با درخواست آگهيدهندگان.
۲۳. خريد و فروش وبسايت
شما ميتوانيد وبسايتها را بخريد و بفروشيد و از اين راه به سود برسيد. براي درك اين مدل كسب و كار، فرض كنيد شما در زمينهي املاك و مستغلات مشغول به كار هستيد، كسي كه خانهها را به قيمتي پايين خريدراي ميكند و پس از بازسازي، آن خانه را مجددا به قيمتي بالاتر و با سود ميفروشد. براي شروع ميتوانيد از سايتهايي شروع كنيد كه در Flippa.com فهرست شدهاند.
۲۴. كپيرايتينگ (نوشتن محتواي تبليغاتي)
كپيرايتينگ يك كسب و كار خدماتي است كه ميتوانيد همين امروز شروع كنيد. اين ايده پولساز است چرا كه كپيرايترهاي كمي در دنيا وجود دارند. بازاريابان پورسانتي و بازاريابان اطلاعات محصول، اصليترين مشتريان شما خواهندبود، زيرا به دنبال راههاي ممكن براي افزايش نرخ كليك، نرخ ثبتنام و نرخ تبديل وبسايتشان هستند. اگر به بازي با كلمات علاقهمند هستيد ميتوانيد خدمات ارائهي كپيرايتينگ را فراهم كنيد.
۲۵. راهاندازي بلاگ
بلاگنويسي جديدترين مشغلهي ديوانهكنندهي آنلاين است. امروزه هر آدمي تمايل دارد يك يا چند بلاگ داشتهباشد ولي متأسفانه، از پس كارهاي تكنيكي راهاندازي يك وبلاگ برنميآيد و تمايلي هم به يادگيري آن ندارد. اگر شما بهخوبي به كار راهاندازي بلاگ آشنا هستيد، پس ميتوانيد ابن سرويس را بهصورت آنلاين ارائه دهيد! به شما قول ميدهم از تراكنشهاي روزانهي بانكيتان، لبخند رضايت بر لبانتان خواهد نشست.
۲۶. مشاوره در زمينهي شبكههاي اجتماعي
با افزايش علاقهمندي به محتواي شبكههاي اجتماعي، توجه به رقابت در اين شبكهها از سوي شركتهاي بزرگ نيز افزايش يافتهاست. از اينرو نياز به بازاريابان شبكههاي اجتماعي روزبهروز در حال افزايش است.آيا ميدانيد چگونه يك محتوا در شبكههاي اجتماعي همهگير ميشود؟ آيا ميتوانيد حضوري دائمي و قدرتمند را براي يك برند در شبكههاي اجتماعي رقم بزنيد؟ آيا با ترفندهاي شبكههاي اجتماعي آشنا هستيد؟ اگر جوابتان به اين پرسشها مثبت است پس ميتوانيد به يك مشاور در زمينهي شبكههاي اجتماعي تبديل شويد و پول خوبي به جيب بزنيد.
۲۷. طراحي جلد كتابهاي الكترونيكي
انتشار كتابهاي الكترونيكي رو به افزايش است و در نتيجه تقاضا براي جلدهاي چشمنواز با كيفيت و جلد محصولات افزايش مييابد. نكتهي خوبي كه در طراحي جلد كتابهاي الكترونيكي وجود دارد اين است كه به دانش گرافيكي يا فوتوشاپ نياز ندارد. فرآيند توليد جلد كتاب الكترونيكي با استفاده از نرمافزار طراحي جلد كتاب الكترونيكي انجام ميشود.
۲۸. نمونهخواني
آيا به پيداكردن اشتباهات دستوري علاقهداريد؟ اگر جوابتان مثبت است پس ميتوانيد بهصورت آنلاين از اين راه كسب درآمد كنيد و به ناشران آنلاين، خدمات نمونهخواني ارائه دهيد.
۲۹. ارزيابي وبسايت هم يك ايده پولساز كسب و كار اينترنتي است
همانطور كه كسب و كارها بهصورت آفلاين خريد و فروش ميشوند، وبسايتها نيز بهصورت آنلاين خريد و فروش ميشوند. شما ميتوانيد به يك متخصص ارزشيابي سايت تبديل شويد و خدمات ارزيابي به توسعهدهندگان وبسايتها ارائه كنيد.
۳۰. منتقد وبسايت
آيا در بهينهسازي وبسايت مهارت داريد؟ آيا ميتوانيد صرفا با بررسي يك وبسايت به صاحبان كسب و كار در افزايش نرخ تبديلشان كمك كنيد؟ اگر اين گونه است شما ميتوانيد درقبال دريافت پول به نقد وبسايتها بپردازيد. كارفرينان بسياري را ميشناسم كه با ارائهي صفحات فرود (لندينگ) و صفحات ثبت ايميل، كسب و كار آنلاين موفقي ساختهاند. شما هم ميتوانيد اين كار را انجام دهيد.
۳۱. كارگزاري سرمايهگذاري مشاع
شما ميتوانيد يك كسب و كار اينترنتي بر پايهي خدمات كارگزاري سرمايهگذاريهاي مشاع ايجاد كنيد. اگر ظرفيت و توانايي ايجاد ارتباط بين توليدكنندگان و بازاريابان را در هر زمينهاي داريد، فكر نميكنم چيزي بتواند مانع شما شود تا يك كسب و كاراينترنتي كارگزاري سرمايه گذاري مشاع راهبياندازيد.
۳۲. خدمات جمعآوري فهرست
آيا ميدانيد چطور يك فهرست را بهصورت آنلاين تهيه كنيد؟ اگر اين كار را بلد هستيد پس ميتوانيد فهرست خودتان را تهيه كنيد. بسياري از بازاريابان اينترنتي به اين واقعيت اذعان دارند كه پول در فهرستها است و تمايل دارند به هر قيمتي كه شده اين فهرستها را بهدست بياورند. شما هم ميتوانيد به اين كسب و كار بپردازيد و به ازاي هر فهرست پول بگيريد.
۳۳. استخدام و شكار آنلاين مغزها
اگر كارتان را بلد هستيد و ميدانيد چطور بايد به پروفايل افراد سر بزنيد و از آن اطلاعاتي استخراج كنيد پس ميتوانيد مسئول قرارداد برخي شركتها باشيد. وظيفهي شما اين است كه بهصورت آنلاين به جستجوي نامزدهاي مناسب براي يك موقعيت خاص در شركت بگرديد. شركت پس از استخدام فرد مورد نظر به شما پرداخت خواهد كرد.
۳۴. خدمات رزومهنويسي
رزومهنويسي ميتواند يك كسب و كار خانگي اينترنتي بزرگ بهشمار بيايد، بهويژه در زمان دشواريهاي اقتصادي و در مناطقي كه نرخ بيكاري بسيار بالا است.
فرصت هاي پولسازي و ايده پولساز كسب و كار اينترنتي
در هر حال، اينترنت به خودي خود سرشار از فرصتهاي پولسازي يكي پس از ديگري است. درحاليكه كسب درآمد اينترنتي براي بسياري از آدمها نخستين منبع درآمديشان نيست، ميتواند منبع بسيار مطمئني از درآمد را در هر ماه به ارمغان بياورد. با اينحال، برخي كارآفرينان اينترنتي وجود دارند كه همهكار ميكنند تا از تلاش، استقامت و زماني كه در اين كار صرف كردهاند تا رؤياهايشان را به واقعيت تبديل كنند بهترين نتيجه را بگيرند. آيا هيچكدام از اين گزينههاي پولسازي اينترنتي به دردتان ميخورد؟
زمان بگذاريد و ببينيد به كجا ميرساندتان! براي هر آدمي در اين عرصه دستاوردي وجود دارد. فارغ از اين كه ميخواهيد كار يدي انجام دهيد يا بهصورت جانبي درآمد كسب كنيد، گزينههاي ديگري هم در فهرست چندين ايده پولساز كسب و كاراينترنتي ام وجود دارد. اميدوارم براي شروع كار خودتان چند ايدهي الهام بخش به شما دادهباشم و بتوانيد تكنيك هاي موفقيت را فرا بگيريد.
نويسنده : جاويد گرشاسبي
1_واسطه آنلاين
يكي از روشهاي بسيار خوب براي كسب درآمد اين است كه واسطه شويد. واسطه لزوماً كسي است كه به ازاي فروش محصولات براي يك شركت ديگر، حق العمل (كميسيون) دريافت ميكند. در اين حالت شما نيازي نداريد محصولي توليد كنيد كافيست با آموزش روشهاي بازاريابي اينترنتي به خصوص ايميل ماركتينگ محصولات و يا خدمات ديگران را بفروش برسانيد و در قبال اتصال خريدار به فروشنده درصدي را بهعنوان حق واسطه دريافت كنيد. اين روش يكي از پرسودترين روشهاي ايدههاي پولساز براي كسب و كار اينترنتي است.
۲- برندسازي براي محصول خودتان
از طراحي و توليد تا شروع تبليغ و حفظ رشد كسب و كار در كنار شما ميمانيم. برندسازي يكي از ايدههاي پولساز براي كسب و كار اينترنتي است كه به راحتي جواب ميدهد. اگر استعداد خلق تصاوير منحصربهفرد داريد، نيازي نيست به خاطر ابتكارتان جنجال به پا كنيد. اگر ميتوانيد به سادگي ميتوان حاصل دستتان را بر يك محصول چاپ كرد، پس ميتوانيد پولسازي كنيد. كافيست صنايع دستي زيبا، نقاشيهاي زيبا، طرحهاي زيبا و خلاقانه خود را در قالب و فرمتهاي مختلف تابلو نقاشي، هداياي زيبا، كارهاي چاپي زيبا و هزاران روش ديگر ارائه دهيد و در سايت خودتان يا ماركتهاي آنلاين ديگر عرضه نماييد. طرحهاي منحصربهفرد براي تقويم، تيشرت، كيف، كلاه، كارتهاي خوشآمدگويي، برگزاري تولدهاي متفاوت و زيبا و بسياري از كارهاي مختلف مواردي هستند كه شما ميتوانيد آنها را به يك كسبوكار اينترنتي با درآمد ميليوني تبديل كنيد.
۳- ساخت برنامههاي كاربردي
از آنجايي كه تلفنهاي هوشمند همهجا هستند، تقاضا براي برنامههاي كاربردي جدي و خلاقانه بيش از پيش به محبوبيت رسيده است. افراد هر روز در بازارها و ماركتهاي مختلف اندرويد و يا آيفون به دنبال اينگونه برنامههاي كاربردي هستند. كافيست با استفاده از ابزارهايي بسيار ساده و بدون كدنويسي برنامههاي كاربردي مختلف توليد كنيد و يا يك گام فراتر رفته برنامهنويسي براي اين دستگاههاي هوشمند را با ديدن چند محصول آنلاين ياد بگيريد و براي موبايلهاي هوشمند برنامههاي كاربردي خلاقانه طراحي كنيد و در سايت خودتان و ماركتهاي موجود به فروش بگذاريد. اين روش نيز يك منبع بسيار خوب با درآمد چند ميليوني است. بد نيست بدانيد خيلي از اپليكيشنهاي مطرح با فروش با بدون كدنويسي و فقط با چند ابزار ساده توليد شدهاند.
۴- ايجاد فروشگاه تجارت الكترونيك
داشتن يك فروشگاه آنلاين از آن ايدههاي كسبوكار اينترنتي بينظير است. اما بدون وجود ماركتهايي چون Woocommerce و سايرين هيچگاه يك فروشگاه اينترنتي كه مال خودتان باشد با چنين سرمايه اندكي نميتوانست از اين راحتتر باشد. كافيست يك سايت تهيه كنيد، وردپرس و افزونه فروشگاهي ووكامرس را نصب كنيد و يك قالب زيبا و مناسب براي خود انتخاب نماييد كار تمام است فروشگاه آنلاين شما آماده است. با استفاده از دروازههاي پرداخت و روشهاي توزيع مستقيم بدون واسطه و انبارگرداني ديگر لازم نيست درباره مواردي چون تحويل يا انباركردن كالاها نگراني به دلتان راه دهيد.
۵- مشاوره رسانههاي اجتماعي
شركتهاي بزرگ به آساني ميتوانند يك كارمند تمام وقت يا نيمه وقت يا نيروي مشابهي را استخدام كنند تا مديريت حسابهاي كاربري توئيتر، فيسبوك، تلگرام و اينستاگرامشان را به پيش ببرد، ولي كسبوكارهاي كوچكتر اغلب مجبور هستند خودشان مديريت رسانههاي اجتماعي را به دست بگيرند. ولي، از آنجايي كه بسياري مسئوليتهاي ديگر هم دارند به خوبي نميتوانند در اين كار قوي عمل كنند. شما ميتوانيد با فراگيري روشهاي بازاريابي در رسانههاي اجتماعي و افزايش دامنه افرادي كه ميشناسيد به راحتي تبديل به يك مشاور رسانههاي اجتماعي شويد و بهعنوان مشاوري براي رسانههاي اجتماعي، ميتوانيد به طور موثري كسبوكارهاي مختلف را در مسير درست و با توجه به تدابير ايدهآل، به كار گرفتن برنامهها و ارسال محتوا با عنايت به مخاطبان هدفتان، هدايت كنيد. بنابراين با رشد كسب وكارشان، شما نيز رشد خواهيد كرد و يك كسبوكار بسيار سودمند و چند ميليوني را براي خود راهاندازي خواهيد كرد.
۶- متخصص توليد محتوا
يكي از ايدههاي پولساز براي كسب و كار اينترنتي بسيار خوب كه با هزينه بسيار كم ميتوانيد راهاندازي كنيد كسبوكار توليد محتواست. اگر به نوشتن علاقه داريد و درباره موضوعات خاص مشتاق هستيد، با ايجاد سايت خودتان، سبك و سياقتان را به سمع و نظر پولدارها برسانيد. شما با توليد محتوا ميتوانيد محصولات ديگران را بفروشيد و نيز ميتوانيد براي كسبوكارهاي ديگر محتواهاي بسيار عالي و با كيفيت توليد كنيد. بسياري از كسبوكارها در توليد محتوا مشكل دارند و نياز به فردي دارند تا بتواند محتواهاي خوب، جذاب و با كيفيت براي آنها توليد كند. اين ايده نيز ميتواند يك كسبوكار اينترنتي با درآمد چند ميليوني براي شما باشد.
نويسنده : جاويد گرشاسبي
ميتوان بازاريابي الكترونيك را به اين شكل تعريف كرد:
بازاريابي الكترونيكي يك عملكردي خاص كه تنها با فروش محصولات و خدمات در ارتباط باشد نيست. بلكه فرآيندي مديريتي است براي اداره كردن ارتباط ايجاد شده ميان سازمان و مشتري. عملكرد بازاريابي الكترونيك را ميتوان در سه بخش زير معرفي و دستهبندي كرد:

مولتي لول ماركتينگ، بحث داغ و مفصلي است كه طرفداران زيادي در سطح دنيا و از جمله ايران دارد. براي دادن تعريفي مناسب از نتورك ماركتينگ يا MLM يا بازاريابي شبكه اي!! بايد تعريفي از يك سري مطالب ديگر داشته باشيم.
براي شروع نگاهي به اصل نتورك ماركتينگ يا MLM مي اندازم: نتورك ماركتينگ يا MLM در واقع زيرمجموعه كانال توزيعي به نام فروش مستقيم هستند؛ در فروش مستقيم، كالا يا خدمات مصرفي، خارج از مكان ثابت خرده فروشي، يعني مغازه ها و فروشگاه ها، به طور مستقيم به مصرف كننده فروخته مي شود. يعني به جاي عبور كالا از زنجيره اي از واسطه ها تا رسيدن به دست مغازه دار و از آنجا به مصرف كننده، كالا به فروشنده مستقيم (كه مي تواند هر كسي باشد) فروخته مي شود و وي آن را با درصد سود مجازي كه توسط شركت تعيين مي گردد به مصرف كننده نهايي مي فروشد.
اين دو شكل بيانگر اين دو كانال توزيع در قياس با هم هستند:
اين شكل كانال توزيع با واسطه هاي فراوان را نشان مي دهد:
اين شكل كانال توزيع فروش مستقيم را نشان مي دهد:
يك فروشنده مستقيم معمولاً مصرف كننده محصولاتي كه به فروش مي رساند نيز هست.
خوب تا اينجا متوجه شديم كه فروش مستقيم در واقع روشي از توزيع كالا يا خدمات مصرفي است كه در آن خبري از انواع واسطه ها نيست و محصولات از طريق فروشنده مستقيم به مصرف كنندگان نهايي فروخته مي شود.
اما نتورك ماركتينگ يا MLM يا مولتي لول ماركتينگ يا بازاريابي شبكه اي يا بازاررساني شبكه اي!!
هر اسمي كه در مورد اين صنعت توي ايران به كار مي رفت رو سعي كردم بگم. نتورك ماركتينگ يا بازاريابي شبكه اي در واقع كلاسي از فروش مستقيم است كه دسته بندي آن بر اساس تعداد سطوح فروشندگان مستقيم در طرح درآمدزايي يا طرح پاداش شركت است. به طور كلي مي توان از منظر تعداد سطوح فروشندگان مستقيم، طرحهاي پاداش شركتهاي فروش مستقيم را به دو دسته تقسيم نمود.
۱. طرحهاي تك سطحي يا Single Level :
در اين طرحها به فروشنده مستقيمي كه با شركت فروش مستقيم قرارداد بسته است، اجازه داده مي شود تا براي يك سطح به فروش بپردازد و بابت فروشهاي فروشندگان مستقيم اين سطح، پورسانت دريافت كند. در اين حالت، افرادي كه توسط يك فروشنده مستقيم به طرح معرفي شده اند نيز اجازه فروش دارند و براي فروشهاي افرادي كه خريد مي كنند مي توانند پورسانت دريافت كنند اما فروشهاي اين افراد تازه وارد براي معرف معذفشان، پورسانتي به ارمغان نخواهد آورد. اجازه بدهيد اينگونه بگويم: من فرد ۱ هستم، شما فرد ۲ و امير فرد ۳٫ ۱ بالاسري ۲ و ۲ بالاسري ۳ است. در اين حالت، يعني در طرحهاي تك سطحي، ۱ بابت فروشهاي ۲ پورسانت مي گيرد و ۲ بابت فروشهاي ۳ و ۱ بابت فروشهاي ۳ پورسانتي دريافت نمي كند. به چنين طرحي، تك سطحي يا Single level مي گويند كه البته طرفدار چنداني ندارد.
۲. طرحهاي چند سطحي يا Multi Level Marketing:
دقيقاً موضوع بحث ما يعني نتورك ماركتينگ يا مولتي لول ماركتينگ يا همان بازاريابي شبكه اي يا بازاررساني شبكه اي يا MLM!!! در طرحهاي پاداش چند سطحي به فروشنده مستقيم اجازه داده مي شود تا علاوه بر دريافت سود از فروشهاي افرادي كه مستقيماً به طرح معرفي نموده (فرض مي كنيم كه اينها a باشند) (يعني در طرح پاداش به عنوان معرف آنها شناخته مي شود)، از فروشهاي افرادي كه توسط a معرفي مي شوند نيز سود دريافت نمايند. البته بسته به نوع طرح پاداش شركت، امكان دريافت پورسانت از فروشهاي سطوح بيشتري نيز وجود خواهد داشت. به هر حال، نتيجه آن كه به هر طرحي كه در آن به فرد بابت فروشهاي گروهي از افراد (حال چه فروش محصولات مصرفي چه خدمات مصرفي) بطور مستقيم به مصرف كنندگان و خارج از هر نوع فروشگاه (چه فروشگاههاي فيزيكي معمول چه فروشگاههاي آنلاين) پورسانت پرداخت مي شود، نتورك ماركتينگ يا مولتي لول ماركتيگ يا MLM يا فروش مستقيم چند سطحي يا بازاريابي شبكه اي و يا بازاررساني شبكه اي گفته مي شود.
مولتي لول ماركتينگ:
هر كسي كه تمايل به ساختن شبكه اي از فروشندگان مستقيم داشته باشد، مي تواند اقدام به فروش نمايد و بابت فروشهاي اعضا سازمانش (چه مستقيم چه غير مستيقيم) پورسانت دريافت كند.
نقش فروش در نتورك ماركتينگ:
در تمام اين عبارات بايد به لفظ فروش دقت بسيار داشت؛ هرجا كه فروشي صورت گرفت، پرداخت پورسانت بلامانع است و طرح، طرحي سالم است. اما خود فروش هم دردسر ساز است؛ چرا كه منظور از فروش، فروش توسط شخص فروشنده مستقيم است نه فروشهاي شركت. يعني خريداري كالا از سوي فروشنده مستقيم به منظور بازفروش از شركت را نمي توان انجام فروش در نظر گرفت كه منظور از فروش، ارائه كالا به مصرف كننده نهايي است. اما چون خود فروشنده مستقيم هم مي تواند مصرف كننده كالا يا خدمات باشد بنابراين حجم منطقي مصرف خود فروشنده مستقيم را نيز مي توان فروش ناميد. يعني مثلاً مصرف دو كرم Ega يا يك پك ۳۰تايي AmFood را مي توان منطقي ناميد اما آيا ده كِرم Ega حجم منطقي مصرفي توسط يك فرد هست؟ مسلماً خير. پس با اين حساب مي توان فروش در فروش مستقيم را اينگونه تعريف نمود: مجموع مصرف منطقي كالا يا خدمات مصرفي شركت و حجم فروخته شده به مشتريان خارج از طرح درآمدزايي شركت.
با توجه به اين تعريف، اگر چنين وضعيتي در يك طرح پاداش مشاهده كرديد، در سلامت آن نبايد شك كنيد آنچه گذشت به نوعي كامل ترين تعريف نتورك ماركتينگ است.
واژه ماركتينگ يا بازاريابي در فرهنگ عامه، براي صاحبان كسب و كارهاي نوپا، واژهاي چالش برانگيز است. با توجه به اينكه سيل عظيم كسب و كارهاي اينترنتي، در هر زمينهاي براي خود رقيب ميتراشند، ايستادگي در برابر رقبا، كاري بسيار دشوار و چالش برانگيز است. مشكل وقتي جديتر ميشود كه شما بودجه كافي براي تزريق به بخش ماركتينگ شركت خود را نداشته باشيد. در اين مقاله به بيان چند نكته براي ماركتينگ كسب و كار اينترنتي، بدون پرداخت هزينه ميپردازيم:
۱- مخاطبان خود را فراموش نكنيد
اين راهكار، مهمترين و سادهترين رويكرد موجود بوده كه همانند تحقيق و بررسي بازار هدف، براي ماركتينگ ضروري است. آيا در نظر داريد گروه خاصي از جامعه را جذب كنيد؟ معمولا چه وب سايتهايي مخاطبان شما را جذب ميكنند؟ مخاطبان، چه انتظاراتي از كالا يا خدمات شما دارند؟ چگونه ميتوان انتظارات بازار را برآورده كرد؟
اينها سوالاتي است كه هر كسب و كار آنلاين، پيش از برنامه ريزي براي استراتژي ماركتينگ، بايد جواب آنها را بداند. ابتدا چند سوال كليدي را مطرح كنيد و سپس به تحقيق آنها در بازار بپردازيد. در شبكههاي اجتماعي، نظر مردم را درباره ميزان رضايت از كسب و كار خود بپرسيد. اين كار سبب شناخت بهتر كمبودهايتان شده و باعث ميشود تا رويكردتان را مطابق خواسته بازار تغيير دهيد.
۲- به دنبال ماركتينگ بر اساس توليد محتوا، باشيد
به جاي خريد فضاي تبليغاتي از گوگل يا پيچيده كردن طراحي وبسايت، ميتوان از يك وبلاگ ساده يا صفحه اينستاگرام، براي معرفي و انتشار اخبار جديد كسب و كار استفاده كرد. شما بايد سليقه مخاطب را تشخيص دهيد و توليد محتوا را بر اساس آن انجام دهيد.
ماركتينگ محتوا، نسبت به شيوههاي سنتي، روشي ارزانتر و در عين حال پر از چالش است. به اين دليل كه شما بايد هر زمان حرف جديدي براي گفتن داشته باشيد و مطالب را به طور مرتب بروزرساني كنيد. در عين حال مطالب بايد جذاب بوده و از جلوههاي بصري مانند عكس و ويديوهاي باكيفيت، استفاده شود.
۳- در شبكههاي اجتماعي فعال باشيد
اگر مطالب وبسايت شما خوانده نشود، بايد گفت، درواقع هيچ كاري انجام ندادهايد! محيطي مانند وردپرس ميتواند بستري مناسب براي استارت زدن سايت باشد، اما نبايد از اهميت شبكههاي اجتماعي در كنار آن غافل شد. براي آگاه شدن از وقايع روزانه، بسياري از كاربران از شبكههاي اجتماعي استفاده ميكنند. شما ميتوانيد صفحهاي را در شبكههاي اجتماعي مثل فيسبوك، براي وبسايت خود بسازيد. اگر كسب و كار شما رسميتر است، ميتوانيد از لينكدين بهره ببريد و اگر بيشتر جنبه عمومي دارد، اينستاگرام يا پينترست (Pinterest)، گزينه مناسبي است، اما از توييتر دوري كنيد!
۴- اهميت سئو (مديريت موتورهاي جستجو) را بيشتر دريابيد
يكي از مهمترين ابزارهايي كه كاربران براي پيدا كردن شما در فضاي مجازي استفاده ميكنند، گوگل است. بنابراين، يك توصيه بزرگ اين است كه استراتژي سئو را بهبود دهيد.
يادتان باشد كه گوگل، بر اساس تعداد وبسايتي كه به آن لينك ميدهيد، وبسايتتان را ردهبندي ميكند. اين بدين معنا است كه اگر شما به طور مرتب، محتواي خود را بروزرساني كنيد، وبسايتهاي ديگر نيز به محتواي به روز شما لينك داده و رتبه سايت شما در ردهبندي جستجوي گوگل، بالاتر ميرود.
همانطور كه كلمات كليدي و لينكها در رتبه بندي سئو نقش دارند، توليد محتواي باكيفيت نيز در اين مورد، موثر است.
۵- نيم نگاهي هم به كاربران موبايلي بيندازيد
طبق گزارش منتشر شده توسط شركت comScore در آپريل ۲۰۱۶، مشخص شد كه ۶۵ درصد از زمان صرف شده براي رسانههاي ديجيتالي، توسط موبايل انجام ميشود.
به اين ترتيب، كسب و كارها بايد از استراتژي موبايلي هم استفاده كنند، بهطوري كه دسترسي به وبسايت، از طريق موبايل نيز امكانپذير باشد. طراحي يك وبسايت مجزا براي كاربران موبايل، ميتواند ايده جالبي باشد. با توجه به اينكه كاربران موبايلي، زمان كمتري را صرف خواندن مطالب ميكنند، صفحات نسخه موبايلي بايد حاوي اطلاعات كمتري نسبت به نسخه دسكتاپ باشد. اگر وبسايت شما با دسترسي از طريق موبايل مشكل دارد، اين مساله ميتواند باعث كندي ترافيك آن شود و اين مشكل بايد سريعتر حل شود.
منبع : itresan.com
نكاتي در مورد برگزاري بهتر مراسم عروسي: همه ي عروس و دامادها در مورد برگزاري بهتر مراسم عروسي وسواس خاصي به خرج مي دهند و سعي برآن دارند كه همه چي به نحوه احسنت صورت گيرد به همين منظور از تشريفات مجالس براي برگزاري مراسم خود كمك مي گيرند، علاوه بر اين موارد نكات ديگري است كه خود عروس داماد و نزديكان جهت رفاه مهمانان و آرامش روحي و جسمي خود در روز مراسم بايد انجام دهند، علاوه بر پيگيري و انجام كار هاي مربوط به تشريفات عروسي بايد نكات ديگري را براي برگزاري بهتر مراسم عروسي در نظر داشت.
نكاتي در مورد برگزاري بهتر مراسم عروسي
رعايت يك سري نكات شما را در برگزاري بهتر مراسم عروسي ياري مي كند و باعث مي شود در روز عروسي با فكري آرام و بدونه دقدقه و توجه به مسائل كم اهميت ذهن شما درگير حاشيه نشود. رعايت نكات زير شما را در برگزاري هرچه بهتر مراسم ياري مي كند:حداقل از يك هفته قبل از مراسم به سلامت خود اهميت دهيد، بايد سعي كنيد در روز عروسي بهتر و سر حال تر از هر زمان ديگر باشيد، افراد مريض را ملاقات نكنيد، دقت كنيد با افردي كه ممكن است سرما خوردگي يا هر مريضي ديگري داشته باشند روبوسي نكنيد، قبل از مصرف مواد غذايي به آن ها دقت كنيد و مراقب تغذيه خود باشيد، مطمئن باشيد در صورت بيمار شدن از عروسي خود هيچي نخواهيد فهميد. عروس و داماد در روز هاي قبل از عروسي استرس و اضطراب زيادي دارند، براي اينكه كمي از استرس و فشار خود كم كنيد زنگ تفريحي براي خود ايجاد كنيد مثلا بعد از انجام يك سري از كارهاي كار هاي مربوط به عروسي به سينمت و يا رستوران برويد و ذهن خود را كمي آزاد كنيد.بهتر است عروس و داماد صبح روز عروسي از شربت يا قرص مولتي ويتامين استفاده كنند تا بتوانيد در تمام روز سرحال و شاداب بمانند، زيرا روز طولاني را در پيش داريد و براي انجام تك تك كار ها باييد انرژي صرف كنيد، بهت است مصرف مولتي ويتامين را از يك هفته قبل از عروسي شروع كنيد زيرا كمك زيادي به آرامش اعصاب مي كند.
توليد و پرورش زالو: توليد و پرورش زالو شغل سود آوري است كه است كه براي شروع كار نياز به سرمايه زيادي ندارد و در خانه نيز قابل انجام است و حتي پس از پرورش زالو در خانه مي توان با فروش زالو به مراكز پزشكي و زالودرماني سود خوبي بدست آورد. اما با اين وجود نيازمند به تخصص زيادي است كه اين تخصص با ديدن دوره آموزش پرورش زالو فراهم مي شود. البته شرايط پرورش زالو در خانه كمي متفاوت با كارگاه پرورش زالو است. براي پرورش زالو در منزل به تعدادي ظروف مخصوص نياز است. براي تهيه ظروف به هزينه ي بالايي نياز نيست كساني كه تجربه پرورش زالو در منزلرا دارند تقريبا هزينه آب و برق و ظروف مورد نياز را براي يك سال پنج ميليون تومان برآورد مي كنند كه در اين صورت بين ۱۵ تا ۱۷ ميليون تومان در سال سود حاصل مي شود. ، بهعبارتي ماهانه حدود يك ميليون و ۲۰۰ هزار تومان درآمد حاصل مي شود.
تخصص در توليد و پرورش زالو
از مهم ترين مسائل كه در توليد و پرورش زالو وجود دارد سركشي مداوم به زالوهاست. بايد هر چهار ساعت يكبار وضعيت زالوها بررسي شود. پرورش زالو درآمد بسيار خوبي دارد اما در عوض نيازمند تجربه و تخصص زياد است كه در اين مورد نيز افراد با گذراندن دوره آموزش پرورش زالو مي توانند به تخصص مورد نياز دست يابند. علاوه بر گذراندن دوره آموزش پرورش زالو بايد از مشاوران و متخصصان در اين زمينه نيز استفاده شود كه متخصصان و مشاوران شركت گيلان ليرو در اين راه آماده ارائه خدمت به مشتريان عزيز در زمينه پرورش زالو ، خريد زالو و همچنين فروش زالو هستند.
شرايط پرورش زالو
كساني كه مي خواهند توليد و پرورش زالو را در محيطي غير از منزل انجام دهند به فضايي برابر با ۲۰ متر مربع نياز دارند كه هزينه آن نيز تقريبا ۵ تا ۱۵ ميليون مي شود. در پرورش زالو در منزل نياز به گرفتن مجوز نيست اما براي پرورش زالو در سطح وسيع بايد از سازمان شيلات هر استان مجوز اخذ شود. مسئله اي كه در پرورش زالو بسيار حائز اهميت است خريد زالو است. خريد زالو بايد از مراكز معتبر انجام شود و از بهداشتي و غير سمي بودن آن خودداري كنند. شركت گيلان ليرو از معتبرترين شركت ها در پرورش زالو است كه با قيمت مناسب فروش زالو ، براي كساني كه قصد خريد زالو و پرورش زالو را دارند بسيار مطمئن است. چرا كه اين شركت توليد كننده بهترين نوع زالو است كه با توجه به مرغوب بودن محصولات خود هم اكنون در حال صادرات به كشورهاي ديگر است.
مراكز معتبر براي خريد زالو و فروش زالو
براي خريد زالو مي توانيد با مراجعه به سايت شركت تعاوني گيلان ليرو قيمت فروش زالو را مشاهده نموده و خريداري نماييد. نكته بسيار مهمي كه در پرورش زالو در منزل بايد به آن توجه داشت اين است كه در منزل امكان تكثير زالو وجود ندارد و تنها پرورش زالو مي تواند انجام شود و براي تكثير زالوها حتما بايد از مدل هاي صنعتي و نيمه صنعتي بهره برد. براي پرورش و تكثير زالو به تخصص نياز زيادي نياز است. شركت گيلان ليرو با برگزاري دوره هاي آموزش پرورش زالو راهنماي كساني است كه قصد پرورش زالو به صورت صنعتي و يا نيمه صنعتي را دارند. براي شركت در دوره هاي آموزش پرورش زالو شركت گيلان ليرو مي توان با مراجعه به سايت و ثبت نام در دوره هاي آموزش پرورش زالو شركت كرد. بازار فروش زالو از رونق بسياري برخوردار است. كساني كه پرورش زالو انجام مي دهند مي توانند براي فروش زالو به همان مراكزي كه لارو زالو را تهيه كرده اند بفروشند. همچنين مراكز بهداشتي و مطب پزشكاني كه به زالودرماني مي پردازند محل بسيار مناسبي براي فروش زالو با قيمت خوب است.
منبع : گيلان ليرو
برگزاري تشريفات عروسي: از مهم ترين و اصلي ترين دغدغه هاي زوج هاي جوان بخصوص آقايان دم بخت در برگزاري تشريفات عروسي، هزينه ي برگزاري تشريفات عروسي است. درست است كه خانواده ها علاقه دارند كه فرزندانشان هر جه زودتر سر و سامان گرفته و ازدواج كنند اما مخارج برگزاري تشريفات عروسي مسئله اي است كه جوانان هميشه از آن واهمه دارند. در اين قسمت سعي داريم نگاهي اجمالي به برگزاري تشريفات عروسي بياندازيم.تمامي اين هزينه ها با توجه به محل زندگي شما، تعداد مهمانان و كيفيت خدمات تشريفات مجالس ارائه شونده متفاوت است. باغ هاي اطراف تهران كه در مناطقي خوش آب و هوا قرار دارند هزينه هاي بالايي را براي اجاره يك شب برگزاري تشريفات عروسي از عروس و داماد دريافت مي كنند كه قسمت عظيمي از اين هزينه به تشريفات مجالس بخش هاي مختلف آن مربوط مي شود.
برگزاري تشريفات عروسي
تعداد سالن و استخرتعداد مهمان ها و مختلط بودن، مساحت باغ، تعداد درب هاي ورود و خروج، كنترل امنيت باغ و فاصله باغ تا شهر مواردي هستند كه در هزينه كرايه باغ براي مراسم نقش تعيين كننده اي دارند. هم چنين تاريخ جشن برگزاري تشريفات عروسي در روزهايي كه مقارن با اعياد است و آشنايي عروس و ادماد با مالك باغ نيز در هزينه ي باغ موثر خواهد بود. چايخانه سنتي، هزينه كالسكه براي رساندن عروس و داماد به جايگاه و در برخي مواقع كبوترهايي كه به تعداد خواسته شده عروس و داماد به پرواز در مي آيند از ديگر موارد تاثيرگذار بر قيمت اجاره باغ عروسي است.
برنامه ريزي براي تشريفات عروسي
يكي ازدغدغه هاي پر استرس و شيرين عروس و داماد در طول زندگيشان برگزاري تشريفات عروسي است كه باعث ايجاد استرس هاي زيادي مي شود. از نكات طلايي كه بسياري از عروس و دامادها با انجام آنها به خواسته هاي خود رسيده اند عبارتند از:
- كمك خواست از ديگران: پذيراي كمك ديگران باشيد.اگر مجبور هستيد كه عروسي خود را زود هنگام برگزار كنيد مجبوريد از دوستان و خانواده ي خود در امور مختلف كمك گرفته و به آنها اطمينان كنيد. در غير اين صورت خودتان تنها توانايي رسيدن به كليه اين امور را نداشته و نهايت استرس را خواهيد داشت. همچنين ممكن است از دوستان و آشنايان خود درباره انتخاب نوع تالار در تشريفات عروسي كمك بخواهيد.
- موسسات تشريفات عروسي و تشريفات مجالس عروسي را فراموش نكنيد: به دنبال موسسه اي باشيد كه تمامي امور مربوط به عروسي را برايتان انجام دهند.در اين صورت تنها مسائلي كه مي بايست شما درگير آن باشيد دكوراسيون، تزئينات، لباس عروس و مانند اينها خواهد بود. موسسه تشريفات مجالس برخي از لوازم هاي مورد نياز را خود تهيه كرده و برخي ديگر را در بصورت ليست آماده كرده و در اختيار شما قرار مي دهد تا ازميان آنها انتخاب كنيد.
- برنامه ريزي واحد داشته باشيد و آن را ادامه دهيد: سست و بي اراده نباشيد و از روياي برگزاري بزرگترين جشن زندگيتان چشم پوشي نكنيد.با در نظر گرفتن ميزان بودجه خود مشخص كنيد كه دقيقا چه چيزي مي خواهيد و حدس و گمان را كنار بگذاريد.
ميز شام عروسي
ميز شام عروسي از مواردي است در برگزاري عروسي داراي اهميت بسياري بوده چرا كه تمامي غذاهاي عروسي بروي آن سرو مي شود و تزئينات ميز شام عروس و داماد در آن شب بسيار چشم گير بوده و ميهمانان توجه خاصي را به آن مي كنند. حتي ممكن است دوستان و آشنايان را از تزئينات و نحوه ي چيدمان ميز عروسي شما عكس هاي تزئيني گرفته و بعدها جهت مرور خاطرات به آنها رجوع كرده و آنها را تماشا كنند. بنابراين هرچه غذاها بهتر چيده شوند ميز شام هم از نظر اندازه و ابعاد مناسب باشد قطعا تاثير بيشتري در اجراي مراسم عروسي شما خواهد داشت. اينروزها اهميت اين موضوع به قدري است كه عروس و دامادها قبل از رزرو محل برگزاري عروسي خود از موسسات تشريفاتي نمونه هايي از عكس ميزهاي شام را در خواست كرده تا از كيفيت مناسب و مطلوب آن مطمئن شوند. ميز شام عروسي هم مي تواند توسط كاركنان تشريفات و خدمات عروسي چيده شوند و هم عروس و داماد اگر طرح خاصي را مد نظر دارند مي توانند ميز شام را خودشان بچينند. ميز شام مي بايست در قسمتي قرار گيرد كه در معرض ديد مهمانان باشد.اين نكته را فرامش نكنيد كه اين ميز تنها يكبار در زندگي شما عروس و داماد گرامي چيده مي شود بنابراين بايد تلاش خود را براي هر چه زيباتر شدن آن به كار بست.
منبع : تشريفات مجالس البرز
كوين ترودو كيست؟
داستانهاي انگليسي
آيا كتاب راز حقيقت دارد؟
بهترين ساعت مچي هوشمند زير ۱ ميليون تومان
ريمپ خودرو هيونداي ix35
بازي اورجينال
كتاب صوتي آسان ترين راه اثر مابل كتز
راهنماي خريد فالوور اينستاگرام بدون ريزش
تاثير گوگل ادوردز بر سئو سايت