در زير مجموعه انواع كسب و كار هر نوع تجارت ، كارآفريني ، فعاليت بازرگاني ، بيزينس و در مجموع هر رفتاري كه منجر به يك فعاليت اقتصادي از طريق ارايه كالا يا خدمات شود و به يك ارزش افزوده نيز ختم شود جاي مي گيرد.براي اينكه با انواع كسب و كار از مدل هاي مختلف كسب و كار اينترنتي گرفته تا كسب و كار خانگي و دوركاري هاي مختلف آشنا شويد در اين نوشتار با ما همراه باشيد.
كسب و كار چيست ؟
كسب و كار يا بيزينس ( business ) ، يك سازمان يا تشكيلات سرمايهگذاري است كه مشغول فعاليتهاي تجاري، صنعتي، يا حرفهاي باشد. يك كسب و كار، فعاليتهاي كسب و كاري يا تجاري را از طريق توليد يك كالا، ارائهي يك خدمت يا خردهفروشي محصولاتي كه از قبل توليد شدهاند، به انجام ميرساند. يك كسب و كار ميتواند يك نهاد سودده باشد يا يك سازمان غيرانتفاعي (غير سودده) كه براي انجام ماموريتهاي خيرخواهانه ايجاد شده است. در ادامه بر اساس طبقه بندي ماهيتي با انواع كسب و كار كه مي توانند شما را به شغل پايدار و ثروت هنگفت برسانند جاويد گرشاسبي آشنا خواهيد شد.
انواع كسب و كار ۱:
كسب و كار اينترنتي
اين نوع كسب و كار جديد بوده و با پيدايش كامپيوتر، اينترنت، و توسعه ي جامعه ي خدماتي به عنوان يكي از سريعترين كسب و كارها از نظر تعداد، سود و حجم در عرصه تجارت جهاني مطرح هستند.
كسب و كار اينترنتي چيست؟
كسب و كار اينترنتي به فروش محصولات يا خدمات در اينترنت گفته ميشود. اين نوع كسب و كار به سرعت در اقتصاد امروز رشد و پيشرفت كرده است. خريد و فروش اينترنتي به كوچكترين كسب و كارها نيز اين امكان و فرصت را ميدهد كه به مخاطبان خود در سطح جهاني با حداقل هزينه دسترسي پيدا كنند. امروزه بيش از ۲ ميليارد نفر در سطح دنيا از اينترنت استفاده ميكنند. ۶۹ درصد از اين جمعيت، در طول ۹۰ روز، دست كم يك خريد از اينترنت داشتهاند.
يك سايت اينترنتي، تنها براي فروش محصول يا خدمات به كار نميرود، بلكه ميتواند نقشها و كاركردهاي مختلفي داشته باشد. اگر محصول خاص و منحصر به فردي داريد كه در ديگر نقاط دنيا وجود ندارد، ميتوانيد با معرفي آن محصول در سايت خود، ديگران را از وجود آن مطلع كنيد و از اين طريق به اهداف خود دست يابيد.
زيبايي اينترنت در اين است كه مخاطبان آن در سرتاسر دنيا پراكندهاند و اين امر ميتواند به معناي وجود مشتريان بالقوه براي شما باشد. اين نوع بازار، هيچ موقع بسته نميشود. مشتريان شما ميتوانند به صورت ۲۴ ساعته به اطلاعات كسب و كارتان دسترسي پيدا كنند. شما نيز ميتوانيد هر چند بار و با هر فاصلهاي كه بخواهيد، اطلاعات مورد نظرتان را درباره ي فعاليتها و فروشگاهتان در صفحات اينترنت جاي دهيد. مهمتر از اين، شما ميتوانيد كاتالوگي از محصولات و خدماتتان را همراه تصوير و حتي فيلم در صفحات اينترنت قرار دهيد. در اين صورت، مشتريان بالقوه ي شما ميتوانند آنها را مشاهده كنند و حتي در هر ساعت از شبانه روز، سفارش خريد دهند.
انواع كسب و كارهاي اينترنتي
امروزه، كسب و كارهاي اينترنتي بسيار متنوعند. اما به طور كلي آنها را ميتوان آنها به ۱۰ گروه عمده تقسيم بندي كرد. در ادامه فهرست انواع كسب و كار اينترنتي آمده است:
۱- ايجاد اجتماعات آنلاين؛
۲- خريد، فروش و حراج كالاهاي مختلف؛
۳- تبليغات اينترنتي؛
۴- ارائه خدمات تخصصي به ديگران؛
۵- ايجاد امپراتوري اطلاعات، اخبار و آموزش؛
۶- تهيه و ارائه نرم افزارهاي مختلف؛
۷- چند رسانهاي يا مالتي مديا؛
۸- پيوستن به شبكههاي واسطه گري؛
۹- خدمات مربوط به ايميل؛
۱۰- سرمايهگذاري مشترك.
راهاندازي سايت اينترنتي
ثبت اسم اينترنتي
هر سايت اينترنتي اسم منحصر به خود را دارد. مانند Yahoo. com يا google. com.به اينها اسم دمين ميگويند.
اين اسم منحصر به فرد است كه سايت شما را از ديگر سايتهاي اينترنتي متمايز ميسازد. ثبت اسم اينترنتي و فرستادن آن، باعث ميشود كه ديگران بتوانند از طريق اين اسم اينترنتي به شما دسترسي پيدا كنند. بنابراين، وقتي كه شما سايت اينترنتي تان را راهاندازي كنيد، كاربران اينترنت ميتوانند مثلاً با تايپ آدرس (( com. اسم شركت شما. www )) در جست و جوگر صفحه ي اينترنت، شما را بيابند. شركتهاي مختلفي هستند كه در زمينه ي انتخاب نام و ثبت آن در اينترنت از شما حمايت و پشتيباني كنند.
تفاوت كسب و كار اينترنتي با تجارت الكترونيكي
بسياري از افراد، كسب و كار اينترنتي ( E-Business ) را با تجارت الكترونيكي ( E-Commerce ) اشتباه ميگيرند در حاليكه اين دو مبحث با يكديگر متفاوتند. به عبارتي E-Business به مجموعه فعاليتهاي مربوط به كسب و كار از جمله مباحث بازاريابي، مالي، خريد و فروش، ارتباط با مشتريان، خدمات پس از فروش، همكاري با سرمايهگذاران و… كه از طريق شبكه اينترنت انجام ميگيرد اطلاق ميشود در حاليكه E-Commerce تنها شامل مسائل مربوط به خريد و فروش از اينترنت ميباشد و خود، زيرمجموعهاي از E-Business است.
انواع كسب و كار ۲:
كسب و كار خانگي
تعريف كسب و كار خانگي
به هر نوع فعاليت اقتصادي در محل سكونت شخصي كه با استفاده از امكانات و وسايل منزل راهاندازي شود كسب و كار خانگي ميگويند.
اهميت كسب و كار خانگي:
امروزه كسب و كارهاي خانگي از بخشهاي حياتي و ضروري فعاليتهاي اقتصادي كشورهاي پيشرفته محسوب ميشوند. كسب و كار خانگي از نظر ايجاد شغل، نوآوري در عرضه محصول يا خدمات، موجب تنوع و دگرگوني زيادي در اجتماع و اقتصاد هر كشور ميشوند. همچنين براي جوانان، كسب و كارهاي خانگي نقطه شروع مناسبي براي راهاندازي كسب و كار شخصي است، زيرا راهاندازي آن در مقايسه با ديگر انواع كسب و كار ساده و آسان است. به عنوان نمونه شما ميتوانيد با يك دستگاه رايانه و يك خط تلفن، يك كسب و كار اينترنتي راه بيندازيد و كارها و خدمات مختلفي را به مردم عرضه و ازاين راه براي خود درآمد كسب كنيد.
سابقه كسب و كارهاي خانگي:
كسب و كارهاي خانگي در ايران سابقه ديرينه دارند. بسياري از صنايع دستي كه امروزه هم وجود دارند، در منازل و محل سكونت افراد توليد ميشدهاند. بطور كلي كسب و كار خانگي پديده جديدي نيست، بلكه در نتيجه تغييرات و تحولاتي كه در فعاليتهاي اقتصادي – اجتماعي امروز به وجود آمده به آن توجه بيشتري شده است و اين نوع كسب و كارها روز به روز گسترش و توسعه مييابند.
بالا بردن كيفيت زندگي:
امروزه بيشتر صاحبان كسب و كارهاي خانگي بر اين باورند كه كار كردن در خانه، كيفيت زندگي آنان را بهبود ميبخشد. كاركردن در خانه باعث ميشود كه وقت بيشتري به خانواده و خانه اختصاص يابد و به ديگر مسائل و موضوعات خانواده، از قبيل تربيت و پرورش فرزندان توجه بيشتري شود.به طور كلي امروزه كار و زندگي بيش از پيش در همديگر ادغام شدهاند.
توسعه فن آوري:
امروزه با پيشرفتهاي زيادي كه در زمينه علوم رايانه و ديگر وسايل ارتباطي به وجود آمده، محيط خانه محل مناسب و كاراتري براي كسب و كار شده است.
مزاياي كسب و كار خانگي:
۱- آزادي و استقلال عمل بيشتر؛
۲- ساعات كاري انعطاف پذير؛
۳- ايجاد تعادل و موازنه بيشتر بين كار و زندگي؛
۴- پايين بودن هزينه راهاندازي؛
۵- پايين بودن ميزان ريسك؛
۶- امكان كاركردن پاره وقت؛
۷- راحت تر بودن تربيت بچه ها؛
۸- داشتن فرصت و زمان بيشتر؛
۹- تناسب با ويژگيهاي جسمي افراد معلول و كم توان؛
۱۰- احتمال موفقيت بيشتر؛
۱۱- تناسب با اقشار مختلف؛
۱۲- احساس راحتي بيشتر؛
۱۳- عدم نياز به مجوز.
دلايل انتخاب كسب و كار خانگي:
براي راهاندازي كسب و كار خانگي موارد زير را بايد در نظر بگيريد:
۱- درباره ايده كسب و كارتان تحقيق كنيد.
۲- درباره محصول يا خدماتتان نيز اطلاعات كسب كنيد.
۳- محل كار خود را تعيين كنيد.
۴- مشاركت ديگر اعضاي خانواده را جلب كنيد.
۵- اسم مناسبي براي كسب و كارتان انتخاب كنيد.
۶- اسياب و تجهيزات مناسبي براي كسب و كارتان تهيه كنيد.
۷- پوشش مناسب و درخور براي كسب و كارتان فراهم كنيد.
۸- يك صندوق پستي به كسب و كارتان اختصاص دهيد.
۹- با دوستان و همسايگانتان رك و صادق باشيد.
۱۰- حساب بانكي براي كسب و كارتان باز كنيد.
۱۱- ارتباطات بيشتري با ديگران برقرار كنيد.
۱۲- از داشتن كسب كار خانگي واهمه و خجالتي نداشته باشيد، بلكه به آن افتخار كنيد.
مطلب مرتبط : ۲۵ ايده كسب و كار جديد
انواع كسب و كار ۳:
كسب و كار خانوادگي
تعريف كسب و كار خانوادگي
كسب و كار خانوادگي يكي از انواع كسب و كار است كه صاحبان آن با هم خويشاوند و فاميل باشند. به عبارت ديگر به كسب و كارهايي گفته ميشود كه افراد يك خانواده و خويشاوندان اقدام به تشكيل كسب و كاري مينمايند. اين نوع كسب و كارها را ميتوان در بسياري از كشورها همچون ايتاليا مشاهده نمود
اغلب ميان دو واژه “خانواده” و “كسب و كار” نوعي تضاد و دوگانگي وجود دارد، در حالي كه اين مفاهيم به عنوان دو زير سيستم از يك ابر سيستم به نام اجتماع و جامعه هستند كه در اثر ارتباطات و تاُثيرات متقابلي كه بر روي يكديگر ميگذارند تشكيل يك نظام كلي تر را به نام “كسب و كار خانوادگي” (فاميلي) ميدهند. برخي ديگر نيز براي تعريف اين مفهوم به مباحثي چون بينش و هدف يك شركت و يا يك كسب وكار خاص اتكا نمودهاند و به موضوع از اين منظر نگريستهاند. نهايتاً اينكه تئوري مشهور مبتني بر منابع ( RBV ) بدين منظور يك شركت و يا كسب و كار خاص را بر اساس دسته بندي منابع موجود آن (دانش، مواد، سرمايه، نيروي انساني و…) تعريف و تقسيم بندي مينمايد. Garshasbi
به هرحال تعاريف و تقسيم بنديهاي زيادي براي كسب و كار خانوادگي ارائه شده است. براي تعريفي دقيق و روشن از اين مفهوم ميتوان با دو ديد و تقسيم بندي كلي و جزئي به موضوع نگاه كرد. از ديد كلي ميتوان يك كسب وكار يا شركت خانوادگي را بدين گونه تعريف نمود:
شركت ها، مؤسسات و كسب و كارهايي كه بوسيله ارتباطات و تعاملات خانوادگي و افراد خانواده تحت تاًثير قرار ميگيرند.
و از ديد جزئي تر تعاريف زير را ميتوان براي يك كسب و كار خانوادگي هميار وب برشمرد:
كسب و كاري كه متعلق به افراد يك خانواده ميباشد و توسط افراد فاميل و غيرفاميل اداره ميشود.
همانطور كه مشخص است يك كسب و كار خانوادگي گاهي ميتواند فراتر از يك شركت خانوادگي باشد. و گاهاً نيز فقط در قالب يك شركت خانوادگي باشد. البته در تعريف اين نوع كسب و كار سه عامل مهم مطرح ميباشد: خانواده، مالكيت و مديريت. آنچه كه از يافتههاي تمام تحقيقات بر ميآيد اين است كه همگرايي عامل خانواده و تنها يكي از دو عامل مالكيت و مديريت (خانواده و مالكيت يك كسب و كار، يا خانواده و مديريت يك كسب وكار) ميتواند به تعريف يك كسب و كار خانوادگي بسنده كند.
به دليل اهميت بسيار زياد شركتها و كسب و كارهاي خانوادگي در رشد و توسعه اقتصادي و همچنين اشتغالزايي و رفع بيكاري، بسياري از كشورهاي جهان نسبت به اين مسئله و كارآفريني از طريق ايجاد اينگونه شركتها روي آورده و برنامهريزيهاي بسيار دقيق و هدفداري را در اين زمينه انجام ميدهند.
مطابق انتشارات آكادمي بينالمللي تحقيقات شركتهاي خانوادگي ( IFERA ) در دسامبر ۲۰۰۳، سهم شركتهاي خانوادگي از كل شركتهاي موجود، در اروپا حدود ۶۰ – ۹۳ درصد، در ايالات متحده حدود ۹۵ درصد و در امريكاي مركزي و جنوبي حدود ۶۵ درصد ميباشد. همچنين نزديك به ۳۵ درصد از ۵۰۰ شركت بزرگ امريكايي از نوع شركتهاي خانوادگي ميباشد. شركتهاي بزرگي نيز در سطح دنيا مانند شركتهاي Hermés ، Danone ، Michelin ، Peugeot ، Henkel ،HamyarewebCo BMW ، Dr. Oetker ، Beretta Barilla ، Johnson & Johnson ، Kelloggs ، Mars ، IKEA ، Tetra Pak از نوع شركتهاي خانوادگي ميباشند. همچنين شركت بزرگ Hoshi كه در قرن ششم در ژاپن تاُسيس شد نيز شركتي خانوادگي ميباشد.
نگاهي به كسب درآمد اينترنتي از طريق تلگرام
همانطور كه مي دانيد كسب و كارهاي تلگرامي اين روز ها به وفور يافت مي شوند. البته منظور از كسب و كارهاي تلگرامي كانال هايي نيستند كه از طريق محتواي سرگرم كننده يا سياسي يا طنز مخاطبان زيادي دارند و به واسطه اعضايي كه دارند كسب درآمد مي كنند. و تنها مدل درآمد زايي اين نوع كانال ها پذيرش تبليغات است. همچنين كسب و كارهاي آنلايني كه براي تعامل بيشتر با كاربرانشان و اينكه از غافله عقب نمانند مجبور به راه اندازي كانال تلگرامي شده اند. البته نا گفته نماند براي جذب بيشتر مخاطب و معرفي بهتر برند يا كسب و كارشان هم است.
اما منظور اصلي من از كسب و كارهاي تلگرامي كانال هايي هستند كه در موضوعات مختلف خدمات يا محصولاتي را ارائه مي كنند. كه اكثر اين كسب و كارها توسط افرادي عادي و در منزل خودشان اداره مي شود. به عنوان مثال شخصي مربي فيتنس است و به واسطه موفقيتي كه تا الان كسب كرده است كانالي راه اندازي كرده و به مشتريان خود برنامه غذايي مي فروشد. يا خانمي از طريق كانال تلگرام خود ليف هاي دستي كه مي بافد را مي فروشد! از اين مدل كسب و كارهاي تلگرامي زياد اند.
شايد باور كردني نباشد ولي اين كانال ها با وجود اعضاي كم درآمد هاي خيلي بالايي دارند. حتي بيشتر از كانال هاي چند صد هزارتايي! چون اعضاي كانال آنها مشتريان واقعي شان هستند و همينطوري براي سرگرمي عضو كانالشان نشده اند! نكته مهم دقيقا همينجا است. كانال هايي كه به اين شكل فعاليت مي كنند نياز واقعي رفع مي كنند و به خاطر همين اعضاي واقعي دارند و همان اعضاي واقعي شان هستند كه مشتريان وفادارشان مي شوند.
چگونه از طريق تلگرام كسب درآمد كنيم؟
همانطور كه تا اينجا متوجه شديد كسب درآمد از تلگرام در موضوعات مختلف با توجه به تخصص و علاقه شما امكان پذير است. اما خيلي از دوستان سخت ترين روش را براي كسب درآمد از تلگرام انتخاب مي كنند. آن هم ايجاد كانالي به اميد اينكه روزي برسد اعضاي كانالشان زياد شود و از طريق پذيرش تبليغات كسب درآمد داشته باشند.
البته شايد اين روش زمان بر باشد و جدا از اين مورد خيلي هم هزينه بر باشد. به خاطر اينكه كانال هايي كه با اين هدف ايجاد مي شوند مسلما نياز به اعضاي زيادي نيز دارند. دقيقا مانند سايت هايي كه تنها سرمايه شان همان بازديدكنندگاني است كه در روز به سايت آن ها سر مي زنند!
اما بهترين راه براي كسب درآمد از تلگرام ايجاد كانال با موضوعي خاص است. يعني با متمركز شدن روي قشر خاصي، خدماتي را به آن ها ارائه دهيم. كه در اين مقاله دقيقا هدف ما همين است. در ادامه ايده هايي را عنوان مي كنم تا بتوانيد از طريق آن ها كانال تلگرام خود را راه اندازي كنيد و كسب و كار تلگرامي خود را شروع كنيد.
همانطور كه مي دانيد اين روزها شبكه هاي اجتماعي علاوه بر اينكه ابزاري براي سرگرمي مردم باشند يكي از بهترين كانال هايي اند كه هر شخص يا هر كسب و كاري مي تواند از آن براي كسب درآمد استفاده كند. همانطور كه مي دانيد هر جايي كه مخاطبان بيشتري در آن وجود داشته باشد بهترين مكان براي تبليغات و بازاريابي محصولات و خدمات است. از اين رو اپليكيشن پيام رسان تلگرام كه اين روزها خيلي ها را درگير خود كرده است بهترين مكان برايكسب درآمد از اينترنت و همچنين رونق كسب و كارهاي اينترنتي است.
يكي از دغدغه هاي افرادي كه قصد دارند توسط تلگرام كسب درآمد كنند يا كسب و كار و خدمات خود را معرفي كنند ميزان اعضاي كانال تلگرامشان است. خب خيلي ها فكر مي كنند هرچه اعضاي كانال تلگرامشان بيشتر باشد بهتر است و بيشتر مي توانند درآمد زايي داشته باشند. و به همين خاطر دست به خريد اعضاي غير واقعي يا فيك ممبر تلگرام مي زنند.
البته شايد در بعضي مواقع براي كانال هايي كه مثلا از طريق دريافت تبليغات كسب درآمد مي كنند اينطور باشد. ولي هميشه اينطور نيست! كانال هايي با عضو هاي خيلي كم وجود دارند كه به هيچ وجه معروف نيستند و چراغ خاموش به كار خود ادامه مي دهند. اين كانال ها خيلي بيشتر از كانال هايي كه اعضاي چند ده هزار نفري دارند كسب درآمد دارند! مهم تعداد اعضا نيست. بلكه مهم اين است كه اعضاي كانال شما واقعا به خاطر موضوع كانالتان شما را دنبال كنند.
در اين مقاله هم قصد دارم در مورد همين موضوع صحبت كنم. چگونه مي توان اعضاي واقعي و هدفمند براي كانال تلگرام خود دريافت كرد؟ در اين مقاله همراه من باشيد تا 10 روش اصولي براي افزايش ممبر كانال تلگرام را به شما معرفي كنم.
چرا كانال ما بايد داراي اعضاي واقعي باشد؟
منظور از اعضاي واقعي اين است كه افرادي در كانال ما حضور داشته باشند، كه واقعا به محتواي كانال ما علاقه دارند و هميشه ما را دنبال مي كنند. اينكه به زور به كسي بگوييم ما را دنبال كند كار خوبي نيست! اين قضيه در همه جا صادق است. مثلا در ايميل ماركتينگ ايميل فرستادن به افرادي كه ما را نمي شناسند كاري اشتباه و بي تاثير است.
هميشه بازاريابي و تبليغات روي افرادي كه هدف ما هستند مهم بوده است. در تلگرام هم همين طور است. يعني ما به زور نمي توانيم افرادي را كه محتواي ما را دوست ندارند به كانالمان دعوت كنيم. دوره اينكه از طريق تبليغات پاپ آپ و به زور افراد را در كانال خود اضافه كنيم به سر آمده است. امروزه با استفاده از روش هاي اصولي بايد كاري كنيم كه افراد با ميل و علاقه شخصي خودشان كانال ما را دنبال كنند. تا خيلي راحتر بتوانيم بازاريابي محصولات و خدمات خود را روي آن ها انجام دهيم.
استفاده از روش هاي غير اصولي در افزايش ممبر كانال تلگرام كاري اشتباه، پر هزينه و بي فايده است. كلا هر چيزي كه به اين صورت باشد هيچ تاثيري در روند موفقيت ما ندارد! از سايت هايي كه با استفاده از روش هاي مختلف قصد افزايش بازديد مصنويي سايت خود را دارند بگيريد تا صاحبان پيج هاي اينستاگرامي كه به دنبال فالوئر فيك هستند. هيچ وقت استفاده از اين روش ها عملكرد خوبي نداشته است و در بسياري از مواقع سود كه نداشته هيچ بلكه با ضرر و زيان هايي همراه بوده است.
منبع هميار وب
كوين ترودو كيست؟
داستانهاي انگليسي
آيا كتاب راز حقيقت دارد؟
بهترين ساعت مچي هوشمند زير ۱ ميليون تومان
ريمپ خودرو هيونداي ix35
بازي اورجينال
كتاب صوتي آسان ترين راه اثر مابل كتز
راهنماي خريد فالوور اينستاگرام بدون ريزش
تاثير گوگل ادوردز بر سئو سايت